Europese markt voor vrachtvervoer wordt weer in de wielen gereden

Sinds maandag voeren boze Waalse vrachtautochauffeurs actie tegen de Belgische kilometerheffing. Dit leidt ertoe dat ook Nederlandse chauffeurs al dagen vaststaan in Wallonië zonder voorzieningen.

​De gang van zaken rond de invoering van weer een nieuw tolsysteem in Europa en deze acties laten zien dat we nog ver weg zijn van één Europese markt voor transport.

TLN dringt bij minister Jambon van Binnenlandse Zaken van de Belgische federale regering aan op spoedige beëindiging van de blokkades. Ook dringt TLN er bij minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op aan om de problemen bij de Belgische regering aan te kaarten. Minister Schultz van Haegen heeft zich op het dossier van de Belgische kilometerheffing als een goed ambassadeur getoond voor de Nederlandse transportsector. De huidige situatie is schrijnend voor chauffeurs, slecht voor het transport en de Europese economie.

Een gelijk speelveld voor transportbedrijven is al lang een belangrijk thema voor TLN. Hierbij hoort ook uniformering van de tolsystemen in Europa. In het TLN-actieplan 'Dertien actiepunten voor een gelijk speelveld in Europa' staan tal van voorbeelden die Nederlandse transportbedrijven belemmeren om te ondernemen in Europa.

Gerelateerde onderwerpen

Internationaal