FENEX: Expediteurs blij met duidelijkheid terminals over weegplicht

Expediteurs, georganiseerd in FENEX, zijn blij met de duidelijkheid die de Verenigde Rotterdamse Terminal Operators heeft gegeven over de invulling van de weegplicht. Deze weegplicht gaat in op 1 juli als gevolg van de zogenaamde Solas-wetgeving.

​Betrokken partijen hebben nog een paar weken om klaar te zijn voor deze nieuwe regelgeving.

Positieve stap in proces

De regelgeving van de IMO (International Maritime Organisation) laat veel keuzes aan de markt. Nu de invoering heel dichtbij komt blijkt dat niet alle partijen de noodzakelijke maatregelen hebben getroffen. De communicatie vanuit de VRTO wordt dan ook toegejuicht. In een brief van de terminals staat onder andere dat een container zonder VGM (geverifieerd brutogewicht) niet aan boord van een schip geladen zal worden maar wel wordt toegelaten tot de terminal.

Expediteurs doen investeringen om per 1 juli de benodigde informatie te kunnen aanleveren. Een noodzakelijke stap is dat ook de reders duidelijkheid geven over de manier waarop zij omgaan met deze regelgeving.

Zijn de reders er klaar voor?

Deze vraag leefde bij veel aanwezige expediteurs tijdens een voorlichtingsbijeenkomst van  Deltalinqs, VRC, VRTO en FENEX. Met name het moment waarop een expediteur of verlader het containergewicht moet aanleveren bij de reder, de zogenaamde documentary cut off, is één grote black box. Hier luidde de mondiale expediteursvereniging FIATA in februari al de noodklok over. De tijd begint nu echt te dringen. FENEX roept dan ook de reders op om snel duidelijkheid te geven om het logistieke proces niet in gevaar te brengen.

Gerelateerde onderwerpen

Logistiek en expeditie