Forse lastenverzwaring door Belgische kilometerheffing

Het is onbegrijpelijk dat België alleen een kilometerheffing voor vrachtauto's invoert.

Het is onbegrijpelijk dat België alleen een kilometerheffing voor vrachtauto's invoert. Omdat de heffing niet geldt voor personenauto's, leidt dit niet tot een filevermindering. De vrachtauto wordt daarmee opnieuw als melkkoe gebruikt. Dit stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een reactie op de plannen.

De Belgische krant De Morgen meldde vanmorgen dat er geen wegenvignet in België komt voor personenauto's. Er komt voorlopig alleen een proefproject. Wel gaat mogelijk op 1 januari 2016 een kilometerheffing voor vrachtauto's van start die jaarlijks één miljard euro moet opbrengen.

Rendement
EVO en TLN roepen de Belgische onderhandelaars op om, net als de Denen, af te zien van een kilometerheffing voor vrachtauto's. Denemarken concludeerde eerder dat zo'n systeem te duur is, het rendement te laag ligt en de vervoerssector deze extra last nu niet kan dragen. Naar verwachting zal de maatregel de sector jaarlijks zo'n veertig miljoen euro extra kosten. (FL)

 

Gerelateerde onderwerpen

Tol en kilometerheffing buitenland