Persbericht - Geen kilometerheffing voor vrachtverkeer

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zien niets in een kilometerheffing alleen voor het vrachtverkeer. De organisaties stemmen alleen in met een kilometerheffing voor alle vormen van vervoer, dus inclusief personenauto's.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zien niets in een kilometerheffing alleen voor het vrachtverkeer. De organisaties stemmen alleen in met een kilometerheffing voor alle vormen van vervoer, dus inclusief personenauto's. Dat schrijven beide partijen in een brief aan de informateurs Bos en Kamp en aan de onderhandelaars van VVD en PvdA. Wanneer de invoering van een aparte kilometerheffing voor het vrachtverkeer terecht komt in de plannen van de nieuwe coalitie, heeft dit zeer ernstige gevolgen hebben voor de kosten van de logistieke operatie van duizenden bedrijven en voor nog eens duizenden transportondernemers en hun werknemers.'

Vermoedelijk op tafel bij onderhandelingen
Om het miljardentekort in de begroting te dichten, gaan bij verschillende politieke partijen stemmen op voor een kilometerheffing alleen voor het vrachtverkeer. Zo pleit de PvdA in haar verkiezingsprogramma voor een heffing van 20 eurocent per kilometer. TLN en EVO schatten in dat deze maatregel één van de opties is in de onderhandelingen tussen de VVD en de PvdA om op een snelle manier het miljardentekort in de begroting te dichten en de overheidsfinanciën op orde te brengen.

Enorme, kwalijke gevolgen
TLN en EVO waarschuwen dat een dergelijke heffing enorme gevolgen kan hebben voor vele ondernemers en hun werknemers. Uitgaande van een heffing van 20 eurocent, betekent dit volgens de doorrekening van het CPB een lastenverzwaring van 1,1 miljard euro. In deze zeer zware economische tijden, waarin de ondernemers het water aan de lippen staat, heeft een dergelijke lastenverzwaring grote gevolgen. De kosten rijzen de pan uit en de internationale concurrentiepositie wordt verder onder druk gezet. Dit kan voor veel ondernemers in de transportsector de doodsteek zijn en voor verladers drijft het de prijs van hun logistieke operatie op. Al met al is de maatregelen zeer slecht voor het ondernemings- en vestigingsklimaat, en de werkgelegenheid in transport en logistiek. Bovendien worden de files door deze lastenverzwaring er geen meter korter door, terwijl dat het uiteindelijke doel is van de kilometerheffing. De organisaties verwachten grote weerstand van al die duizenden ondernemers en werknemers die hun baan dreigen kwijt te raken.

Alleen kilometerheffing voor alle weggebruikers
Om de files effectief aan te pakken, zijn TLN en EVO altijd voorstander geweest van een kilometerheffing, maar dan wel voor alle weggebruikers (inclusief personenvervoer) en een lastenneutrale invoering. De opbrengsten van een dergelijk heffing moeten vervolgens weer worden geïnvesteerd in de aanleg en onderhoud van onze wegen. Dit standpunt is recent nogmaals bevestigd door gesprekken met en peilingen onder de leden van EVO en TLN. In hun brief aan de formateurs pleiten TLN en EVO dat eerst en vooral maatregelen moeten worden genomen voor betere benutting van de wegen en behoud van het huidige investeringsniveau in infrastructuur. (FL)

Gerelateerde onderwerpen

Tol en kilometerheffing