Persbericht - Haast maken met verbreding A12 Ede - Grijsoord

Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en Les Routiers Européens (LRE) zijn positief over de plannen voor de verbreding van de A12 tussen Ede en het knooppunt Grijsoord. Nu minister Eurlings het Ontwerp-Tracébesluit heeft gepresenteerd hopen de organisaties dat snel kan worden begonnen met de verbreding.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en Les Routiers Européens (LRE) zijn positief over de plannen voor de verbreding van de A12 tussen Ede en het knooppunt Grijsoord. Nu minister Eurlings het Ontwerp-Tracébesluit heeft gepresenteerd hopen de organisaties dat snel kan worden begonnen met de verbreding.

Sinds de A12 tussen Ede en Veenendaal is voorzien van een spitsstrook in beide richtingen, vormt het weggedeelte tussen Ede en Grijsoord een flessenhals waar vrijwel dagelijks files staan bij de overgang van 2*3 naar 2*2 rijstroken. Voor vervoerders en verladers en de regionale economie is het belangrijk dat de files hier zo snel mogelijk tot het verleden behoren. TLN, EVO en LRE hopen dat door de opname van het project in de Crisis- en herstelwet de verbreding sneller wordt gerealiseerd dan oorspronkelijk gepland.

Minder positief zijn de organisaties over de verzorgingsplaatsen langs het traject. Een belangrijk punt van zorg is het tekort aan parkeergelegenheid en de kwaliteit daarvan, aldus de organisaties.'t Ginkelse Zand dient volgens TLN, EVO en LRE gesloten te worden. De plaatsen die daarmee verloren gaan, kunnen elders gecompenseerd worden. Buunderkamp moet worden uitgebreid om de verwachte groei van het verkeer te kunnen verwerken. Rijkswaterstaat heeft weliswaar plannen om de verzorgingsplaatsen aan te pakken, maar TLN, EVO en LRE roepen op om snel daadkracht te tonen en de plannen op korte termijn te concretiseren. De uitvoering zou dan gelijk kunnen lopen met de verbreding van de A12.

Verzorgingsplaats de Slenk langs de A50 is een ander probleem. Vrachtverkeer dat komt vanaf deze verzorgingsplaats en dat de A12 op wil richting Utrecht, moet nu meerdere rijstroken oversteken met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid en de doorstroming van dien. De A50 zal na de vorige week onherroepelijk geworden verbreding nog meer verkeer te verwerken krijgen. In de periode 1999-2008 hebben zich ter plaatse 47 ongevallen voorgedaan. De organisaties willen op korte termijn een onderzoek naar mogelijke verplaatsing van verzorgingsplaats De Slenk richting Valburg zodat een oplossing kan worden gevonden voor de verkeersveiligheid en noodzakelijke uitbreiding van de parkeercapaciteit. (EV)

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur