Langere vrachtauto's zijn veilig

​Nieuw onderzoek naar de verkeersveiligheid van langere en zwaardere vrachtauto’s (LZV’s of ecocombi’s) bevestigt dat deze voertuigcombinaties goed zijn voor de doorstroming en veilig aan het verkeer deelnemen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een nieuw onderzoeksrapport van Arcadis naar de verkeersveiligheid van ecocombi’s.

​Nieuw onderzoek naar de verkeersveiligheid van langere en zwaardere vrachtauto’s (LZV’s of ecocombi’s) bevestigt dat deze voertuigcombinaties goed zijn voor de doorstroming en veilig aan het verkeer deelnemen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een nieuw onderzoeksrapport van Arcadis naar de verkeersveiligheid van ecocombi’s.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zien het rapport als een bevestiging van eerdere onderzoeksresultaten. Daaruit kwam ook naar voren dat ecocombi’s niet onveiliger zijn dan gewone vrachtauto’s en daarnaast voor schoner en efficiënter transport zorgen.

Uit het Arcadis onderzoek blijkt dat er over de periode 2011-2013 in totaal 10 ongevallen zijn geweest waarbij een LZV is betrokken. Bij drie van die ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt, voor het overige was er alleen materiele schade. De meeste ongevallen vonden plaats op de autowegen. Er was vaak ook geen direct verband tussen de specifieke LZV-kenmerken (langer of zwaarder) en het ongeval.

Het aantal ecocombi’s in Nederland ligt inmiddels rond de 1.100. Een belangrijke volgende stap is om ecocombi’s in het grensoverschrijdend vervoer toe te staan. Daarmee komen de voordelen van het concept nog beter tot hun recht. Er wordt inmiddels hard gewerkt aan een Benelux-proef die het LZV-vervoer tussen België en Nederland mogelijk moet maken. TLN en EVO zijn daar nauw bij betrokken.

Gerelateerde onderwerpen

Ecocombi / LZV; Verkeersveiligheid