Maatregelen ter versteviging Merwedebrug A27 verdienen hoogste prioriteit

RWS heeft vanochtend vroeg bekendgemaakt dat al het vrachtverkeer wordt geweerd van de Merwedebrug in de A27 bij Gorinchem.

​De eerder ingestelde gewichtsbeperking voor verkeer zwaarder dan 60 ton trof met name de bedrijven die zijn gespecialiseerd in exceptioneel transport. Een verbod voor al het vrachtverkeer heeft veel grotere gevolgen voor de logistieke sector. ​

Flinke economische impact 

Er rijden per dag ongeveer 18.000 vrachtauto’s over de Merwedebrug. De alternatieve route via de A2 en de A59 is 50 km langer. De afsluiting voor het vrachtverkeer ontregeld daarmee logistieke processen en zorgt voor extra kosten. De kosten voor omrijden worden door TLN en EVO geraamd op minimaal € 500.000,- per dag. Vervolgkosten door extra inzet van vrachtauto’s en filekosten zijn hier niet in meegenomen.

Veiligheid boven alles

TLN en EVO onderschrijven de stelling dat veiligheid boven alles gaat en hebben respect voor de genomen maatregel. Gezien de economische impact dienen de maatregelen wel zo snel mogelijk uitgevoerd te worden. Vanochtend wordt hierover overleg gevoerd door specialisten van Rijkswaterstaat.

Gerelateerde onderwerpen

Infrastructuur