Opening continuering aanpak transportcriminaliteit

Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie wil met minister Opstelten bespreken hoe de succesvolle aanpak van transportcriminaliteit kan worden voortgezet.

Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie wil met minister Opstelten bespreken hoe de succesvolle aanpak van transportcriminaliteit kan worden voortgezet. Dit zei Teeven vandaag in bijzijn van Transport en Logistiek Nederland (TLN) tijdens de start van de Week van de Veiligheid. TLN is blij met deze voorzichtige opening. De afgelopen jaren is dankzij een unieke samenwerking van politie, justitie en bedrijfsleven het aantal ladingdiefstallen in Nederland flink teruggedrongen. Deze publiek-private landelijke aanpak staat met de komst van de Nationale Politie steeds meer onder druk. Volgens TLN bestaat er een groot risico dat transportcriminelen meer ruimte krijgen waardoor bedrijven Nederland zullen verlaten.

Succesvolle aanpak voortzetten
De afgelopen jaren kende de aanpak van transportcriminaliteit een unieke publiekprivate aanpak. TLN voorzitter Arthur van Dijk: ‘We hebben ontzettend veel goede dingen met elkaar gedaan waardoor criminelen het steeds moeilijker hebben gekregen. Daar ben ik trots op. Waarom moeten we deze succesvolle aanpak dan ondermijnen?’ Van Dijk pleit er daarom voor dat opnieuw een landelijk coördinerend Officier van Justitie voor transportcriminaliteit wordt aangesteld en dat er een specialistisch team ladingdiefstallen komt dat wordt toegevoegd aan de geografische afdelingen van de Landelijke Eenheid (voormalig KLPD). Teeven deelde vandaag de conclusie van Van Dijk dat deze succesvolle aanpak niet zomaar mag verdwijnen en wil de kwestie met minister Opstelten bespreken.

Nationale Politie
Nederland is een cruciale poort naar Europa voor vracht vanuit de hele wereld. De jaarlijkse schade voor het bedrijfsleven als gevolg van transportcriminaliteit wordt geschat op circa 350 miljoen euro in Nederland en circa 8 miljard euro in Europa. De afgelopen jaren is daarom veel werk gemaakt van de aanpak van transportcriminaliteit. Met de komst van de Nationale Politie is transportcriminaliteit weliswaar als prioriteit benoemd, maar moet het concurreren met andere onderwerpen zoals mensenhandel en drugssmokkel. Deze verminderde aandacht kan grote nadelige gevolgen hebben voor de economie van Nederland.

Slecht voor economie
Volgens TLN zullen de gevolgen voor het bedrijfsleven groot zijn wanneer transportcriminaliteit weer zal toenemen. Op het moment dat de veiligheid van transporten in het geding komt, bestaat het risico dat bedrijven hun goederenstromen via andere landen moeten laten lopen en Nederland hiermee haar logistieke ´gate way´ functie dreigt te verliezen. Dit staat haaks op het Topsectoren beleid van deze regering dat er juist aan moet bijdragen dat de Nederlandse toppositie op het gebied van logistiek behouden blijft en wordt versterkt.

Gerelateerde onderwerpen

Criminaliteit