Persbericht - Overschrijding betalingstermijn schaadt transportondernemer

Transportondernemers moeten nog steeds lang op hun geld wachten. In meer dan 75% van alle openstaande betalingen, wordt de gangbare betaaltermijn van 30 dagen overschreden.

Transportondernemers moeten nog steeds lang op hun geld wachten. In meer dan 75% van alle openstaande betalingen, wordt de gangbare betaaltermijn van 30 dagen overschreden. Overschrijdingen van 30 tot 60 dagen of meer, zijn daarbij geen uitzondering. Ruim 30% van de bedrijven komt hierdoor soms in de financiële problemen. Dit blijkt uit hernieuwd onderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN). De openstaande vorderingen variëren van zo'n tien tot vele honderdduizenden euro's. TLN roept opdrachtgevers op om tijd hun rekeningen te betalen. ‘Daarnaast zijn vervoerders natuurlijk zelf ook verantwoordelijk om tijdig aan de bel trekken bij hun opdrachtgever', aldus TLN.

Opdrachtgevers wachten nog steeds lang met het betalen van hun rekeningen. Zowel kleine als grote transportondernemers zijn hier van de dupe. Uit hernieuwd onderzoek blijkt dat nog steeds circa 75% van alle facturen te laat worden betaald. Vervoerders lopen hierdoor het risico dat de kleine beetjes winst die zij maken, deels of zelfs volledig verdampen wanneer men te laat hun geld ontvangt. En als een ondernemer verlies draait, wat in deze economische crisis regelmatig gebeurt, wordt het verlies zelfs alleen maar groter'. Het voortbestaan van veel ondernemers en het economisch herstel van de sector komt hierdoor in het gedrang.

Honderdduizenden euro's
De openstaande vorderingen variëren per grootte van de transportondernemer. Wanneer de betaaltermijn wordt opgerekt naar zo'n 60 dagen, heeft een kleine transportondernemer met 5 vrachtauto's, naast een renteverlies, een liquiditeitsverlies van al gauw zo'n 53.000 euro. Bij een ondernemer met 100 vrachtauto's loopt in geval een betaaltermijn van 60 dagen, het liquiditeitsverlies al gauw op tot boven de 1 miljoen euro en een renteverlies van ruim 50.000 euro. Aangezien loon en de brandstofkosten in de tussentijd gewoon moeten worden betaald, wordt een ondernemer al snel gedwongen om geld te lenen bij de bank. En dat laatste is in het huidige financiële klimaat erg lastig voor veel ondernemers. 

Kom gemaakte afspraken na
TLN voorzitter Sakkers hekelt de gang van zaken en doet een dringende oproep aan opdrachtgevers om op tijd hun rekeningen te betalen. ‘Als een werknemer twee of drie maanden op zijn loon moet wachten, trekt hij ook bij zijn werkgever aan de bel. Maar als een opdrachtgever niet betaalt, moet een vervoerder dat dan maar accepteren? Natuurlijk niet.' Hier ligt echter ook een verantwoordelijkheid van de vervoerder vindt Sakkers. ‘Spreek je opdrachtgever er op aan en ga met hem in gesprek'. Volgens Sakkers loopt de sector jaarlijks miljoenen euro's schade op. ‘Euro's die in deze barre economische tijden hard nodig zijn om te overleven of om bijvoorbeeld te investeren.'  

Risico's verkleinen
Transportbedrijven kunnen een deel van de betalingrisico's afdekken door zich vooraf goed te laten informeren over het bedrijf waar men zaken mee doet. In samenwerking met kredietbeoordelaar Graydon, adviseert TLN ondernemers bovendien om gemaakte afspraken goed op papier vast te leggen. Daarnaast is het ook van belang om zo snel mogelijk na levering van de dienst, de factuur te sturen. Tot slot stelt TLN dat vervoerders betalingsrisico's ook kunnen afdekken door het afsluiten van een speciale verzekering. Dat kost weliswaar geld, maar nog altijd minder dan de gederfde inkomsten. (FL)

Gerelateerde onderwerpen

Bedrijfsfinanciën