Rijtraining voor bestuurders bestelauto’s in Drenthe en Groningen

Winkelen op internet en je pakketje aan huis laten bezorgen, steeds meer mensen doen het. Deze trend zorgt ervoor dat er steeds vaker bestelverkeer in woonwijken rijdt. Daar komen ze kwetsbare verkeersdeelnemers tegen zoals fietsers en voetgangers. Het be

Winkelen op internet en je pakketje aan huis laten bezorgen, steeds meer mensen doen het. Deze trend zorgt ervoor dat er steeds vaker bestelverkeer in woonwijken rijdt. Daar komen ze kwetsbare verkeersdeelnemers tegen zoals fietsers en voetgangers. Het besturen van een bestelauto is geen peulenschil. De auto's zijn groter en zwaarder dan personenauto's en de bestuurder heeft minder zicht. Tel daarbij op dat de chauffeurs van bestelauto's vaak te maken hebben met strakke rijschema's, navigatie en kans op vermoeidheid en de risico's zijn duidelijk. Alle reden om deze chauffeurs een speciale rijtraining aan te bieden waarin ze bewust worden gemaakt van hun voertuig en veilig rijgedrag. Op 13 juni vond de eerste training plaats. In Meppel gingen 70 chauffeurs van verschillende Noordelijke bedrijven de baan op.

Op verzoek van de verkeer- en vervoerberaden van Drenthe en Groningen, EVO, TLN en de politie ontwikkelde het Nederlands Instituut Verkeersveiligheid (NIV) een rijvaardigheidstraining waarvan de eerste pilot plaatsvond op 13 juni in Meppel. Daaraan deden onder meer medewerkers mee van de NAM, DPD, Essent, WMD Water, Scheepstra Koeriers, Cegelec, DV&O en A7 Snelkoeriers. Het streven is om in het najaar weer een training te organiseren. Doel is de kans op ongelukken en schade onder het bestelverkeer aanzienlijk te verminderen. Dat voorkomt verkeersslachtoffers. En zakelijk gezien zijn bedrijven zelf ook gebaat bij de training. Minder ongelukken en minder schade kosten nu eenmaal minder geld en leed.

In de collegebanken en de baan op!
De training leert chauffeurs op een veilige manier om te gaan met de bestelauto. Gedurende één dag zitten ze afwisselend in de collegebanken en in de auto op de baan. Ze krijgen theorielessen over onder andere de invloed van weersomstandigheden, gevolgen van massa en snelheid, remweg en reactietijden. Maar ook over de afstelling van de spiegels en de bandencontrole. Op de baan oefenen ze de juiste zit- en stuurhouding, bochten, uitwijken en afstand houden. En ze leren noodstops maken op stroef en glad wegdek. Deelname aan de verder geheel verzorgde training is gratis dankzij de financiering door het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe.

Brede aanpak verkeersveiligheid
De training voor bestelverkeer is onderdeel van een grotere aanpak om de verkeersveiligheid van bestelverkeer te verbeteren. Hierin worden ook politiecontroles, voorlichting en een publiekscampagne ingezet. De publiekscampagne is gericht op andere weggebruikers, omdat zij vaak te weinig rekening houden met de specifieke kenmerken van bestelverkeer. Ze beseffen bijvoorbeeld niet dat je in een bestelauto beperkt zicht naar achteren hebt en houden vaak onvoldoende rekening met zijn dode hoek.

Ongelukken
De inzet van de genoemde partijen is gericht op het verminderen van het aantal ongevallen onder het bestelverkeer. Helaas zijn bestelauto's relatief vaak betrokken bij ongelukken. Doordat de wagens groter en zwaarder zijn dan personenauto's, zijn de gevolgen van een ongeluk ingrijpender. Een slachtoffer maakt zelfs twee keer meer kans om te overlijden bij een aanrijding met een bestelauto. Bij 15 procent van de ongelukken met dodelijke afloop in Nederland is een vrachtwagen of bestelauto betrokken. (FL)

Gerelateerde onderwerpen

Verkeersveiligheid