SER akkoord impuls voor duurzame mobiliteit

Er komt één meetmethodiek voor CO2 -uitstoot en een onafhankelijk onderzoek naar alternatieve brandstoffen.

Er komt één meetmethodiek voor CO2 -uitstoot en een onafhankelijk onderzoek naar alternatieve brandstoffen. Dit hebben  Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO, die namens verladers en vervoerders deelnamen aan de onderhandelingen over het Energieakkoord, afgesproken.

De afspraken zijn een belangrijke impuls voor de duurzame groei van het goederenvervoer. Voor TLN en EVO geldt bij het uitwerken van alle maatregelen dat ze haalbaar en betaalbaar moeten zijn.

Meetmethode
Er circuleren momenteel veel meetmethodieken om de CO2-uitstoot in de logistieke keten te bepalen. In het akkoord is afgesproken dat TLN, EVO,, Connekt en Green Freight Europe (GFE) een gezamenlijk gedragen meetmethodiek ontwikkelen. Het akkoord bevestigt hiermee het initiatief dat de organisaties eerder al namen. Eén methodiek zorgt ervoor dat alle betrokken partijen hun CO2-uitstoot op dezelfde manier meten, wat de effectiviteit bevordert.

Brandstoffenmix
Voor het zware transport over de weg en het water zijn binnen afzienbare tijd geen alternatieve brandstoffen in zicht. Daarom is het van cruciaal belang dat er geen enkele brandstof of technologie wordt uitgesloten. Onderzoek moet uitwijzen welke brandstoffen wanneer beschikbaar komen. (FL)

Download hier het SER Energie-akkoord

Gerelateerde onderwerpen

CO2-reductie