Succesvolle aanpak transportcriminaliteit onder druk

De succesvolle aanpak van transportcriminaliteit in Nederland staat onder druk. De afgelopen jaren is dankzij een unieke samenwerking van politie, justitie en bedrijfsleven het aantal ladingdiefstallen in Nederland flink teruggedrongen, maar met de komst

De succesvolle aanpak van transportcriminaliteit in Nederland staat onder druk. De afgelopen jaren is dankzij een unieke samenwerking van politie, justitie en bedrijfsleven het aantal ladingdiefstallen in Nederland flink teruggedrongen, maar met de komst van de Nationale Politie is onzeker of deze aanpak kan worden voortgezet. De vrees bestaat dat de bestrijding van transportcriminaliteit in de nieuwe structuur minder goed is geborgd en criminelen daardoor weer meer ruimte krijgen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van Nederland in Europa, wanneer bedrijven voor de veiligheid van hun logistieke diensten zullen uitwijken naar andere landen. Vandaag spreken publieke en private partijen op het gebied van transportcriminaliteit in Nederland met elkaar hierover tijdens het TAPA (Transported Asset Protection Association) Taskforce NL congres 2013.

Nationale Politie
Nederland is een cruciale poort naar Europa voor vracht vanuit de hele wereld. De jaarlijkse schade voor het bedrijfsleven als gevolg van transportcriminaliteit wordt geschat op circa 350 miljoen euro in Nederland en circa 8 miljard euro in Europa. De afgelopen jaren is veel werk gemaakt van de aanpak van transportcriminaliteit. Dit heeft geleid tot een unieke landelijke publiek-private aanpak van transportcriminaliteit. Met de komst van de Nationale Politie is echter onduidelijk of deze aanpak nog wel voldoende geborgd blijft en de prioriteit houdt die deze belangrijke topsector verdient. Het bedrijfsleven, verenigd binnen TAPA, spreekt vandaag tijdens het TAPA congres zijn zorgen uit over deze ontwikkeling.

Succesvolle aanpak
De aanpak van transportcriminelen is bijzonder succesvol door de nauwe samenwerking tussen publiek en private partijen. Zo was er tot voor kort een speciale en landelijk coördinerende Officier van Justitie belast met transportcriminaliteit en kende Nederland een landelijke opererend Projectteam Ladingdiefstallen van de Bovenregionale Recherche Zuid-Nederland. Binnen de Nationale Politie wordt transportcriminaliteit bij de nieuwe landelijke eenheid ondergebracht (voormalige KLPD). Hoewel het er op lijkt dat op lokaal niveau hierdoor minder hoeft te worden gezocht naar schaarse mankracht, zal er op landelijk niveau nu moeten worden geconcurreerd met meer en andere aandachtsgebieden en prioriteiten.

Unieke aanpak onder druk
Het bedrijfsleven vreest nu dat als gevolg hiervan, de succesvolle aanpak van transportcriminaliteit onder druk komt te staan en criminelen meer vrij spel krijgen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de ‘gate-way' functie van Nederland in Europa. Op het moment dat de veiligheid van transporten in het geding komt, bestaat het risico dat verladers en vervoerders hun goederenstromen via andere landen moeten laten lopen. Dit zou een herhaling zijn van het scenario dat we met elkaar in 2008 en 2009 hebben gezien en dat moeten we voorkomen. Op het TAPA Congres zullen betrokken publieke en private partijen met elkaar in gesprek gaan over hoe de succesvolle aanpak van transportcriminaliteit vanaf 2010 kan worden voortgezet en verder worden verbeterd.

TAPA Congres
Het TAPA congres wordt in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland georganiseerd (TLN) en vindt tussen 9:00 en 16:00 plaats in Hotel Van der Valk Schiphol A4. (FL)

 

Gerelateerde onderwerpen

Criminaliteit