TLN steunt actie NVB 'Bouw nou op'

Onder het motto ‘Bouw nou op!' roept een aantal organisaties van werknemers en werkgevers in de bouw het kabinet op om per direct met een investeringsimpuls voor de bouwsector te komen.

Onder het motto ‘Bouw nou op!' roept een aantal organisaties van werknemers en werkgevers in de bouw het kabinet op om per direct met een investeringsimpuls voor de bouwsector te komen. Zij doen dat aan de hand van een open brief die zij vanmiddag (donderdag 20 juni) met een ludieke actie in Den Haag aanbieden aan regering en parlement. Minister Blok voor Wonen neemt de brief namens de regering in ontvangst.

De ellende in de bouw is nog nooit zo groot geweest. Dagelijks sluiten zeven bouwbedrijven noodgedwongen hun deuren en verliezen 125 medewerkers hun baan. Inmiddels zijn al 75.000 bouwvakkers hun baan kwijt. En dat aantal gaat in 2014 versneld naar 110.000. De bouwcrisis treft helaas ook andere beroepen in het hart, zoals installatiebedrijven, stukadoors, notarissen en personeel bij meubel- en keukenzaken. "Zelfs de hovenier, de bibliothecaresse of de vuilnisman die op het oog niets met de bouw te maken hebben, kunnen zo maar hun baan kwijtraken omdat gemeenten door de bouwcrisis minder te besteden hebben en moeten bezuinigen. Eén op de vier werklozen is inmiddels dan ook bouw-gerelateerd", zo constateren de organisaties.

Met ‘Bouw nou op!' roepen zij het kabinet op om snel actie te ondernemen. "Elke maand langer wachten is er één te veel. Volgend jaar dreigt Nederland dreigt zelfs minder woningen te bouwen dan in de (crisis)jaren dertig van de vorige eeuw. Drie maatregelen die de overheid in feite niets hoeven te kosten zijn al voldoende om dit te veranderen", aldus de organisaties. De eerste maatregel is het verlagen van de btw naar 6 procent voor de gehele woningbouw, dus niet alleen voor renovaties en verbouwingen maar ook voor woningnieuwbouw. Verder pleiten de organisaties ervoor dat woningcorporaties en andere verhuurders weer de mogelijkheid krijgen om te investeren in woningbouw. Ten slotte is het belangrijk dat de banken hun problemen niet eenzijdig afwentelen op de bouwondernemers en hun klanten, waardoor onnodig veel kansrijke plannen bij voorbaat stranden.

Dat het de organisaties ernst is, blijkt wel uit het feit zij een -voor hun doen - zeer onorthodoxe benadering hebben gekozen. Aan de hand van bepaald niet zachtzinnige advertenties in de landelijke dagbladen en dito radiocommercials maken zij het publiek bewust van wat de crisis in de bouw betekent. Allereerst voor de bedrijven en de mensen in deze sector, maar daarnaast ook voor de rest van de economie. Of zoals één van de deelnemers zei: "Hoe vaak hebben we geen argumenten uitgewisseld, brieven geschreven, gesprekken gevoerd, samen en met anderen, maar als Den Haag gewoon niet wil horen, dan is het kennelijk tijd voor een andere route. Normaal gesproken zijn bouwers en bouwvakkers niet zo van de actie. Maar er is nu echt wat aan de hand in dit land."

De bewustwordingscampagne wordt ondersteund door de website www.bouwnouop.nl. Op deze site kan iedereen die dat wil zijn of haar steun geven. De digitale handtekeningen worden later dit jaar aan het kabinet overhandigd.

‘Bouw nou op!' is een initiatief van:
Aedes, Vereniging van woningcorporaties
AFNL, Aannemersfederatie Nederland Bouw & Infra
BFBN Betonproducten
CNV Vakmensen
FNV Bouw
KNB-Bouwkeramiek
NOA, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven
NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers
NVTB, Nederlands Verbond Toelevering Bouw
OnderhoudNL
Woningborg

Met ondersteuning van aannemers, architecten, corporaties, projectontwikkelaars, transportsector (o.a. TLN), binnenvaartschippers, timmerindustrie, de metaal, detaillisten, keuken- en meubelbranche en vele anderen. (FL)

Gerelateerde onderwerpen

Financiën en markt