Persbericht - TLN vreest toekomstige controles met nieuwe tachograaf

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich zorgen over toekomstige controles op de rij- en rusttijden. Vandaag stemde het Europees Parlement in met een wijziging van de Verordening van de digitale tachograaf.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich zorgen over toekomstige controles op de rij- en rusttijden. Vandaag stemde het Europees Parlement in met een wijziging van de Verordening van de digitale tachograaf. In de toekomst wordt het mogelijk om de tachograaf op afstand uit te lezen. TLN ondersteunt het doel van Europa om de echte overtreders hiermee aan te pakken, maar vreest dat de EU lidstaten deze nieuwe mogelijkheid ook zullen aangrijpen voor het opleggen van torenhoge boetes voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijden. TLN wil daarom dat de onderliggende handhaving regels eerst worden aangepakt, voordat we nieuwe controletechnieken gaan invoeren.

Sinds de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle, de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. Maar deze ‘28 dagenregeling' is met name ingesteld om te controleren of een chauffeur zijn verplichte weekendrust heeft genoten. Daar heb je nu eenmaal een langere periode voor nodig. Deze 28 dagen regel wordt nu door steeds meer Europese lidstaten misbruikt, om een opeenstapeling van boetes uit te kunnen schrijven. Deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaal bedrag van boetes per controle soms duizenden euro's bedraagt, terwijl de overtredingen zelf vaak niets voorstelden.

Controle rij- en rusttijden
Handhavers krijgen in de toekomst de mogelijkheid om op afstand de tachograaf uit te lezen, bijvoorbeeld op het ontbreken van een chauffeurskaart of manipulatie van de tachograaf.  Hierbij is afgesproken dat er niet op afstand gecontroleerd mag worden op de rij- en rusttijden. TLN is er echter niet gerust op dat dit niet gebeurt. TLN is voorstander van een harde aanpak van notoire overtreders. Veiligheid en eerlijke concurrentie gaan boven alles. TLN vreest echter dat dankzij deze nieuwe controlemethode lidstaten toch verleid worden om op de rij- en rusttijden te gaan controleren en het aantal onredelijke boetes nog meer toeneemt dan nu.

Aanpassing handhavingsregels
TLN pleit er voor om eerst de handhavingregels zelf aan te pakken; Uniforme handhaving tussen alle lidstaten en terug naar een regime waarbij we niet langer dan over een periode van de afgelopen 7 dagen mogen handhaven, in plaats van 28 dagen. Daarmee voorkomen de torenhoge boetes en blijft de verkeersveiligheid gegarandeerd. Als we dat hebben geregeld, kunnen we ook toe naar de invoering van nieuwe technieken om de handhaving effectiever te maken.

Laatste woord aan de lidstaten
Het laatste woord is nu aan de lidstaten. Zij zullen de resultaten uit het Parlement met elkaar bespreken, voordat het nieuwe beleid definitief wordt doorgevoerd. (FL)

Gerelateerde onderwerpen

Tachograaf