TLN blij initiatief Benelux proef met LZV

De Benelux unie werkt aan een Verordening die een grote praktijkproef met de LZV of Ecocombi tussen Nederland en België mogelijk maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het initiatief en hoopt dat de proef zo snel mogelijk van start kan gaan. Hiermee laat de Benelux zien dat het serieus is in haar ambitie om te fungeren als logistieke proeftuin voor Europa.

De Benelux unie werkt aan een Verordening die een grote praktijkproef met de LZV of Ecocombi tussen Nederland en België mogelijk maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het initiatief en hoopt dat de proef zo snel mogelijk van start kan gaan. Hiermee laat de Benelux zien dat het serieus is in haar ambitie om te fungeren als logistieke proeftuin voor Europa.

TLN zal samenwerken met de Benelux unie om de Verordening zo snel mogelijk rond te krijgen. Zoals het er nu uitziet willen, naast Vlaanderen, ook Wallonië en Brussel aan de proef meedoen. Dit stelt vervoerders in staat  wegtransport beter, zuiniger en efficiënter te organiseren. Een succesvolle praktijkproef moet  resulteren in het toestaan van grensoverschrijdend vervoer met Ecocombi's  binnen de EU.  

Jarenlange lobby

TLN lobbyt al vele jaren om grensoverschrijdend vervoer met grotere voertuigen toe te staan, omdat ze wegtransport milieuvriendelijker en efficiënter maken. EU-regelgeving staat de LZV toe binnen landsgrenzen, maar  is (nog) niet duidelijk over grensoverschrijdende inzet. Veel landen staan het daarom niet toe.

Proef Vlaanderen

Voor de vorige week gestarte  proef in Vlaanderen zijn alle Nederlandse aanvragen  afgewezen, ook omdat Vlaanderen in het kader van de proef geen grensoverschrijdend verkeer wil toestaan. TLN is daarom blij met het streven van de Benelux unie om middels een aparte Verordening een nieuwe grote proef tussen België en Nederland op te zetten. De Benelux wetgeving biedt deze mogelijkheid waarmee kan worden afgeweken van de EU-regelgeving. Recent is dat ook gebeurd met een aparte regeling voor het vervoer van 45' containers.

Wat is een LZV

LZV's of ecocombi's zijn langere vrachtauto's met een maximale lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton.  Met deze voertuigen kan het wegtransport veel milieuvriendelijker en efficiënter worden uitgevoerd. In Nederland en de Scandinavische landen zijn LZV's al vele jaren toegelaten. In Duitsland loopt sinds enkele jaren een kleine proef. In Vlaanderen is afgelopen week een eerste proef van start gegaan. 

Gerelateerde onderwerpen

Ecocombi / LZV