TLN niet blij plan ontheffingen Deventer

Vanaf 6 november kunnen belanghebbenden reageren op de plannen van de gemeente Deventer voor het nieuwe ontheffingenbeleid voor de bevoorrading van de binnenstad. Alleen kleine, elektrisch aangedreven voertuigen mogen straks nog buiten de venstertijden de binnenstad in. Voor vervoerders is dit geen werkbare oplossing.

TLN ziet nieuw ontheffingenbeleid Deventer niet zitten

Meer vrachtauto's nodig voor bevoorrading binnenstad

Vanaf vandaag kunnen belanghebbenden reageren op de plannen van de gemeente Deventer voor het nieuwe ontheffingenbeleid voor de bevoorrading van de binnenstad. Alleen kleine, elektrisch aangedreven voertuigen mogen straks nog buiten de venstertijden de binnenstad in. Voor vervoerders is dit geen werkbare oplossing.

Ontheffingen hard nodig
Een aantal vervoerders heeft op dit moment namelijk een ontheffing om ook buiten de venstertijden van 07:00 tot 11:00 uur winkels en horeca te kunnen bevoorraden. Om efficiëntie- en milieuredenen worden zendingen van meerdere vervoerders vaak gebundeld, zodat vrachtauto's beter beladen worden. Dat betekent wel dat een vervoerder meer tijd nodig heeft om de goederen af te leveren. Ook pakketvervoerders met heel veel kleine zendingen worden door het nieuwe ontheffingenbeleid getroffen. Openingstijden van winkels liggen soms maar net binnen de venstertijden, waardoor bijvoorbeeld modeartikelen niet allemaal bezorgd kunnen worden.

Overslaan en laad- en losplaatsen geen optie
De oplossing die de gemeente voorstelt, het afleveren van de goederen bij de 'stadsdistributie' die ze vervolgens met kleine, elektrische voertuigen aflevert, is voor genoemde partijen vaak geen optie. Een extra overslag kost tijd en geld, automatiseringssystemen sluiten vaak niet op elkaar aan en de uitstraling naar de klant is heel belangrijk. De extra laad- en losplaatsen die de gemeente Deventer rond de binnenstad wil realiseren vormen voor het vervoer van waardevolle goederen geen oplossing, door het extra risico op diefstal. Vervoerders worden dus in feite gedwongen om extra voertuigen in te zetten. En dat komt het streven naar efficiënte logistiek, duurzaamheid en minder voertuigen in de ochtendspits niet ten goede.

Samen op zoek naar werkbare oplossing
TLN voert al langere tijd goed overleg met de gemeente Deventer over logistiek en goederenvervoer. Zo is op 31 oktober jl. een website gelanceerd over stedelijke distributie in de Stedendriehoek. Duidelijk is dat de gemeente en TLN over het nieuwe ontheffingenbeleid van mening verschillen. TLN zal een reactie geven op de plannen van de gemeente en hoopt in goed overleg met de gemeente tot een werkbare oplossing te komen voor ondernemers in de binnenstad, vervoerders en de gemeente.

Gerelateerde onderwerpen

Stedelijke distributie