Kosten tachograafkaart te hoog

EVO en TLN zijn gematigd positief – het ministerie van Infrastructuur en Milieu spreekt namelijk al jaren over een kostendekkend niveau van de tachograafkaarten, maar de tarieven zijn de afgelopen jaren niet naar beneden aangepast.

De Tweede Kamer wil dat minister Schultz van Haegen de Kiwa-tarieven voor tachograafkaarten, die de rij- en rusttijden van chauffeurs registreren, zoveel mogelijk kostendekkend maakt. Een meerderheid van de Kamer stemde vanmiddag voor een motie met daarin dit verzoek. Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleiten hier al langer voor – volgens de organisaties betalen bedrijven met eigen vervoer en transportbedrijven al jaren teveel door de te hoge tarieven.

Kiwa, dat namens de overheid de tachograafkaarten levert, moet deze taak kostendekkend uitvoeren. Uit onderzoeken blijkt dat de prijs van de kaarten echter 25 procent hoger is dan de productiekosten en dat het positieve resultaat gebruikt wordt om tekorten in andere sectoren op te vangen. De tachograafkaarten zijn in het buitenland daarom aanzienlijk (tot wel 50 procent) goedkoper.

EVO en TLN blijven vooralsnog gematigd positief – het ministerie van Infrastructuur en Milieu spreekt namelijk al jaren over een kostendekkend niveau van de tachograafkaarten, maar de tarieven zijn de afgelopen jaren niet naar beneden aangepast.

Gerelateerde onderwerpen

Tachograaf