Digitale vrachtbrief beschikbaar

Bedrijven in Nederland kunnen alle vrachtbewegingen en het daarbij horende papierwerk vanaf nu volledig digitaliseren. Hierdoor kunnen bedrijven efficiënter (samen)werken, administratieve lasten terugdringen en duurzamer werken. Zo bespaart de digitalisering maar liefst veertig voetbalvelden aan bos per jaar.

Bedrijven in Nederland kunnen alle vrachtbewegingen en het daarbij horende papierwerk vanaf nu volledig digitaliseren. Hierdoor kunnen bedrijven efficiënter (samen)werken, administratieve lasten terugdringen en duurzamer werken. Zo bespaart de digitalisering maar liefst veertig voetbalvelden aan bos per jaar. Dit maken verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland vandaag bekend.

In december startte een geselecteerd aantal handels- en productiebedrijven en vervoerders een proef met het platform TransFollow dat dit mogelijk maakt. Nu dit digitale platform klaar is om geïmplementeerd te worden, kunnen Nederlandse bedrijven volgens EVO en TLN als eerste ter wereld hun goederen op een juridisch juiste wijze mobiel aftekenen.

Digitaliseren

Op dit moment gebruiken handels- en productiebedrijven nog altijd miljoenen papieren vrachtbrieven, pakbonnen en aftekenlijsten per jaar in hun contacten met vervoerders of logistieke dienstverleners. Het digitaliseren van de in totaal 450 miljoen vrachtbewegingen, waarvan de administratieve afwikkeling 6,21 euro per papieren vrachtbrief kost, bespaart bedrijven jaarlijks potentieel 675 miljoen euro. Alle vrachtbrieven, pakbonnen en aftekenlijsten staan gelijk aan 7500 bomen per jaar – zo groot als veertig voetbalvelden en bijna twee keer het Amsterdamse Vondelpark. Ook wachten bedrijven vandaag de dag nog tot de papieren brieven met alle handtekeningen terug zijn, terwijl bedrijven via TransFollow direct het exacte verzendt- en ontvangsttijdstip van goederen weten.

Gerelateerde onderwerpen

Transfollow; Transportrecht