Uitbreiding milieuzone A'dam ongewenst

Het plan om over te gaan tot een milieuzone voor bestelauto's, taxi's en touringcars is in strijd met een eerdere afspraak tussen het bedrijfsleven en het college van burgmeester en wethouders. Dit stellen verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in reactie op de vanmorgen gepresenteerde plannen van wethouder Abdeluheb Choho.

Het plan om over te gaan tot een milieuzone voor bestelauto's, taxi's en touringcars is in strijd met een eerdere afspraak tussen het bedrijfsleven en het college van burgmeester en wethouders. Dit stellen verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in reactie op de vanmorgen gepresenteerde plannen van wethouder Abdeluheb Choho. De organisaties spraken in de vorige collegeperiode met de hoofdstad af dat het bedrijfsleven eerst zelf maatregelen kon treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren – hier is nog onvoldoende tijd voor geweest.

EVO, TLN, MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en KNV stellen dat zij hun afspraken nakomen – Amsterdam moet dit op haar beurt ook doen. De organisaties willen daarom dat de ontwikkelde alternatieve maatregelen, zoals afgesproken, eerst een kans krijgen om te slagen.

Afspraken
Onderdeel van de reeds gemaakte afspraken was bijvoorbeeld deelname van Amsterdam aan de 'Green Deal Zero Emissie', die met proeftuinprojecten voor schonere en minder voertuigen voor het goederenvervoer in de grote steden moet zorgen. Ook hebben de belangenorganisaties zelf een aanvullend maatregelenpakket ontwikkeld die moeten leiden tot een efficiëntere en schonere logistiek in de hoofdstad.

Milieuzone
EVO, TLN, MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en KNV begrijpen dat het gemeentebestuur Amsterdam leefbaarder wil maken door de wettelijke luchtkwaliteitsnormen versneld te realiseren. De huidige milieuzone uitbreiden naar meer typen voertuigen noemen de organisaties vervolgens een begrijpelijke stap. Ook zijn de nieuwe plannen voor bestelauto's vergelijkbaar met die van de milieuzone in Utrecht, dat maakt de regels voor ondernemers eenvoudiger na te leven omdat ze in verschillende steden hetzelfde zijn.

Voorwaarden
Hoewel het huidige voorstel bedrijven dus perspectief biedt, hebben de organisaties kanttekeningen bij de plannen. Zo mag de mobiliteitsagenda van wethouder Pieter Litjens niet nog beperkender maatregelen voor het goederenvervoer opleggen. Ook moeten bestelauto's met een bijzondere uitrusting die nog niet zijn afgeschreven, in aanmerking komen voor een ontheffing. Tegelijkertijd mist het bedrijfsleven slooppremies voor bestelauto's die straks niet meer de stad in mogen. Tot slot moet het Amsterdamse college laten zien dat de alternatieve projecten van het bedrijfsleven zoals afgesproken een kans krijgen te slagen – vooralsnog zijn de organisaties er bijvoorbeeld niet gerust op daar voldoende budget voor is.

Gerelateerde onderwerpen

Milieuzones