Verhoging dieselaccijns funest voor ondernemers

Het voorstel van het kabinet om de dieselaccijns extra te verhogen is funest voor het bedrijfsleven. Dit stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De verladers en vervoerders roepen het kabinet op om af te zien van deze lastenverzwaring.

Het voorstel van het kabinet om de dieselaccijns extra te verhogen is funest voor het bedrijfsleven. Dit stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De verladers en vervoerders roepen het kabinet op om af te zien van deze lastenverzwaring.

De accijns op diesel wordt per 1 januari 2014 met drie cent per liter verhoogd. Daar komt nog eens één cent extra bij door de aanpassing naar inflatiecorrectie. Een totale stijging van zo’n 4 cent. Voor Nederlandse ondernemers, die gebruik maken van één miljoen bestelbussen en 150.000 vrachtauto’s, is dit een lastenverzwaring van ongeveer 230 miljoen euro.

Bedrijfsleven
De rekening van de lastenverzwaring komt direct bij het Nederlandse bedrijfsleven terecht. Bedrijven die goederen vervoeren zien hun kosten exponentieel stijgen. Bedrijven die hun goederen door een transportonderneming laten vervoeren, verladers, krijgen de hogere brandstofprijzen veelal direct doorberekend. Andersom hebben veel kleine en middelgrote transportondernemers in deze tijd moeite om de gestegen brandstofkosten bij hun opdrachtgever te verhalen. Ter illustratie: ongeveer dertig procent van de kosten van logistieke bedrijven bestaat uit brandstofkosten. EVO en TLN stellen daarom dat het voor ondernemers steeds aantrekkelijker wordt om over de grens te tanken. Uit onderzoek van Ecorys dat vandaag is gepubliceerd, blijkt dat de schatkist in 2014 hierdoor in totaal zo’n 165 miljoen euro minder aan dieselaccijnsinkomsten zal ontvangen dan dit jaar.

Politiek
PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom toonde zich tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen bereid om over de afschaffing van de accijnsverhoging te praten. EVO en TLN roepen de politiek op om de daad bij het woord te voegen. Verladers, eigen vervoerders en transporteurs bieden werk aan miljoenen mensen. Als de accijnsverhoging doorgaat, vrezen EVO en TLN dat economisch herstel langer op zich laat wachten.​

Gerelateerde onderwerpen

Belastingen en subsidies