Plannen derde stadsbrug Rotterdam teleurstellend

TLN vindt de nieuwe plannen voor een derde stadsbrug over de Maas in Rotterdam teleurstellend. Met deze nieuwe oeververbinding wordt het dagelijkse fileleed over de Van Brienenoordbrug niet minder.

Afgelopen week werd bekend dat het Rotterdamse college voor een brug kiest om beide oevers van de Maas te verbinden. TLN heeft met veel andere partijen waaronder de ANWB, verladersorganisatie evofenedex en VNO-NCW gepleit voor een verbinding die de A16 ontlast. Om de doorstroom van alle modaliteiten optimaal te laten verlopen, is een tunnel het meest logische alternatief. Volgens de Rotterdamse wethouder Karremans is besloten voor een brug met beperkte toegang omdat het kostenplaatje voor een tunnel niet toereikend zou zijn.

Schade

Geen nieuwe tunnel onder de Maas In Rotterdam betekent volgens TLN een gemiste kans om de A16 te ontlasten. Dagelijks staan er vele kilometers file bij de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. ‘Ik vraag me af of de wethouder deze schade heeft meegenomen in zijn kostenplaatje’, aldus TLN-belangenbehartiger Daniël Ellis.

Kansen voor multimodaal vervoer

Naast de beperkte ontlasting voor het verkeer op de A16, brengt een brug veiligheidsrisico’s met zich mee voor de binnenvaart. TLN blijft met overheden en andere stakeholders in gesprek om tot oplossingen te komen voor een goede doorstroming van het goederenvervoer in de regio Rotterdam.

Meer weten?

Contact de expert

Paul Poppink

Coördinator sector en beleid

De kracht van samenwerken

TLN-lidmaatschap biedt meerwaarde op de belangrijkste thema's, namelijk: digitalisering, duurzaamheid, ketensamenwerking en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. De vereniging werkt er hard aan om regels te laten werken vóór in plaats van tegen ondernemers, draagt bij aan oplossingen voor het tekort aan arbeidskrachten, brengt leden in contact met kundige specialisten en verzamelt en deelt kennis. Ontdek de kracht van samenwerken en sluit je aan bij TLN.