Afgelopen week werd bekend dat het Rotterdamse college voor een brug kiest om beide oevers van de Maas te verbinden. TLN heeft met veel andere partijen waaronder de ANWB, verladersorganisatie evofenedex en VNO-NCW gepleit voor een verbinding die de A16 ontlast. Om de doorstroom van alle modaliteiten optimaal te laten verlopen, is een tunnel het meest logische alternatief. Volgens de Rotterdamse wethouder Karremans is besloten voor een brug met beperkte toegang omdat het kostenplaatje voor een tunnel niet toereikend zou zijn.
Schade
Geen nieuwe tunnel onder de Maas In Rotterdam betekent volgens TLN een gemiste kans om de A16 te ontlasten. Dagelijks staan er vele kilometers file bij de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. ‘Ik vraag me af of de wethouder deze schade heeft meegenomen in zijn kostenplaatje’, aldus TLN-belangenbehartiger Daniël Ellis.
Kansen voor multimodaal vervoer
Naast de beperkte ontlasting voor het verkeer op de A16, brengt een brug veiligheidsrisico’s met zich mee voor de binnenvaart. TLN blijft met overheden en andere stakeholders in gesprek om tot oplossingen te komen voor een goede doorstroming van het goederenvervoer in de regio Rotterdam.