Met de nieuwe truck gaan de voorlichters dit schooljaar weer op bezoek bij 200 scholen om kinderen uit groep 7 en 8 bewust te maken van de ‘grote jongens’ in het verkeer. De oplegger is in lijn met het nieuwe (online) lesmateriaal, dat onder andere bestaat uit een film en veel inzet van sociale media.
Dode hoek
Veilig op Weg maakt kinderen bewust van de eigenschappen van vrachtwagens. De dode hoek is een van de belangrijke kenmerken van een vrachtwagen waarmee kinderen bekend worden gemaakt. De nieuwe truck maakt ook onderdeel uit van het nieuwe lesmateriaal waarin de twee jonge verkeersambassadeurs Firy en Milo de hoofdrol spelen – zowel op de vrachtauto als in de lesfilm en op de vernieuwde online kanalen. Zo lezen kinderen en ouders op de sociale media alles over verkeersveiligheid en op YouTube kijken ze naar vlogs van Firy en Milo, als verlengstuk van de klassikale les.
Op de truck
Naast het verhaal in de klas mogen kinderen zelf ervaren wat een vrachtwagenchauffeur wel en niet ziet. ‘Daarom komen we met een heuse truck naar de scholen’, zegt Hannie Besseling, projectleider Veilig op Weg bij TLN. ‘Kinderen mogen zelf in de truck klimmen en als ze achter het stuur zitten kunnen ze zelf zien waar de vrachtwagenchauffeur geen of beperkt zicht heeft. Het is onze ervaring dat op deze wijze kinderen het best doordrongen raken van de mogelijke gevaren.’
Sociale media
Het Veilig op Weg programma houdt rekening met de tijd. ‘We maken voor de voorlichting een nieuwe film en met gebruik van sociale media proberen we zoveel mogelijk kinderen en ouders bewust te maken’, aldus Besseling. ‘Onze tijd kent zijn eigen fenomenen. Kinderen hebben vaak oordopjes in, fietsen met de mobiel in de hand, hebben capuchons op. We praten over de gevaren hiervan, maar niet met een opgeheven vingertje. Dat werkt niet. Ons doel is om de kinderen niet de indruk te geven dat ze iets leren, maar dat ze naar een vlog of reportage van leeftijdsgenoten kijken. Zowel in de klassikale les als op de online kanalen. En we laten kinderen zoveel mogelijk ervaren. Daar is de truck een uitstekend instrument voor.’
Veilig op Weg is een initiatief van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Het project wordt gesponsord door: Randstad Transport, BP, TVM, Sectorinstituut Transport en Logistiek, RAI Vereniging, DAF Trucks, IVECO, MAN Truck & Bus, Mercedes-Benz Nederland, Renault Trucks, Scania Nederland, Volvo Group Truck Nederland, Schmitz Cargobull, Tip Trailer Services en Profile Nederland. De truck is ontworpen door GivingBrandsEnergy.