Verduurzaming transport niet haalbaar zonder tijdige subsidie

Om de klimaatdoelen te halen moet een nieuw kabinet op tijd genoeg geld beschikbaar stellen om transportondernemers te stimuleren om de overstap naar zero-emissievervoer te maken, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.

In het klimaatakkoord is afgesproken dat 30 a 40 Nederlandse steden vanaf 2025 emissievrij bevoorraad moeten worden door 5000 elektrische vrachtwagens. Die zijn ongeveer vier keer zo duur als een dieseltruck en daardoor voor veel ondernemers niet rendabel. Een fatsoenlijke subsidieregeling voor de aanschaf ontbreekt echter. ‘Bij ons zijn de mogelijkheden om die investering te doen heel beperkt. Dat betekent dat wij het gewoon niet voor elkaar krijgen in het tempo dat nodig is’, aldus Post in gesprek bij BNR

Subsidieregeling

In het stimuleren van ondernemers om de overstap naar elektrisch transport te maken, doet Nederland het een stuk slechter dan bijvoorbeeld onze oosterburen, waar transporteurs 80% van de meerprijs van een elektrische vrachtwagen gesubsidieerd krijgen. ‘Hier betaalt een ondernemer voor een eenvoudige elektrische vrachtwagen ongeveer 130 duizend euro meer dan een dieseltruck. In Duitsland is dat 40.000 euro. We moeten ervoor zorgen dat we dat been bijtrekken’, aldus Post.

Laadinfrastructuur

Bovendien moet het elektriciteitsnet in Nederland zo snel mogelijk verzwaard worden om de toekomstige vraag aan stroom aan te kunnen, waarschuwt Post: ‘Het is hartstikke leuk als je straks een elektrische vrachtwagen hebt, maar als je die nergens kan opladen, heb je er niets aan. En als het elektriciteitsnet het niet aankan, heb je ook een probleem. In Nederland duurt het gemiddeld tien jaar om een kabel te trekken. Dus als we nu beginnen, hebben we over tien jaar een net wat het aankan. Hier moet de overheid echt meer regie in gaan nemen.’

Haast

In het wetsvoorstel vrachtwagenheffing, dat vorige week naar de Tweede Kamer werd verstuurd, is vastgelegd dat de netto-opbrengsten van de heffing gebruikt worden om transportondernemers te helpen om te verduurzamen. Hoewel TLN blij is het wetsvoorstel eindelijk behandeld gaat worden, meldde het ministerie dat vrachtwagenheffing op zijn vroegst in de loop van 2026 ingevoerd kan worden. Minimaal twee jaar later dan gepland. Elisabeth Post: ‘Dat moet echt sneller kunnen. Want dat betekent dat we pas over 5 jaar een deuk in een pakje boter kunnen slaan. En die tijd hebben we niet met elkaar.’

Meer weten?

Contact de expert

Team Sector en Beleid

Adviseurs