Waarom dit nu speelt
De KMar bevestigt dat ook zzp-vervoerders erkende vervoerder kunnen worden. Vanaf 1 januari 2027 heb je een erkende status nodig om veiliggemaakte luchtvracht te vervoeren en de ketenstatus te behouden. De erkenning hoort bij de Europese beveiligingsketen en wordt in Nederland door KMar afgegeven.
KMar-informatie over erkenning ‘erkende vervoerder’ en toezicht: procedure, voorwaarden en contact vind je in dit artikel: Erkenning erkende vervoerder | Toezicht beveiliging burgerluchtvaart | Koninklijke Marechaussee.
Wat betekent dit voor jou als zzp’er?
- Je valt onder dezelfde security-eisen als grotere bedrijven, maar je past ze toe op jouw schaal: ophalen, vervoeren en afleveren zónder ongeoorloofde toegang of onderbreking.
- Je hoeft geen loods te hebben als je niet opslaat en rechtstreeks rijdt tussen erkend agent/bekende afzender en afhandelaar. De nadruk ligt op transportbescherming (sluiten of verzegelen, overdracht, incidentprocedure).
Zo vraag je erkenning aan
- Interesse melden bij KMar (gebruik het formulier op de KMar-site). Na je melding nemen toezichthouders van de KMar je mee in het stappenplan. Je ontvangt het template Beveiligingsprogramma.
- Beveiligingsprogramma invullen op jouw praktijk (laden, verzegeling/sluiting, rit zonder onnodige stops, overdracht/incidenten). Voeg een recent KvK-uittreksel toe (niet ouder dan drie maanden).
- Opleidingen afronden en certificaten overleggen. Let op: Laat je vooraf goed informeren over welke opleidingen je nodig hebt; dit pakket is substantieel, ook voor zzp’ers. Het gaat om de volgende opleidingen wanneer de chauffeur in aanraking komt met de veilige luchtvracht:
- security manager opleiding (inclusief CITO en opleidingscertificaat),
- Medewerker Luchtvracht-A certificaat en
- een Verklaring van Geen Bezwaar.
- Indien er verzegeld wordt gereden en de chauffeur niet in aanraking komt met de veilige luchtvracht is een security manager opleiding (inclusief CITO), een certificaat van de algemene beveiligingsbewustmakingsopleiding en VOG voldoende.
- N.B. dit is op basis van de Europese wet- en regelgeving. In de praktijk bij het aanleveren van vracht gelden bij de eerstelinieloodsen strengere opleidingsvereisten. Deze strengere vereisten mogen worden gesteld door deze entiteit.
- Na akkoord op je beveiligingsprogramma start de VGB via de Unit Veiligheidsonderzoeken.
- Controle op locatie door KMar. Dit kan ook thuis bij zzp’ers, “aan de keukentafel”. KMar kan thuis controleren hoe jij de maatregelen borgt. Het certificeren van nieuwe soorten entiteiten is in opbouw; KMar start met fysieke bezoeken en schaalt dit verder in. Daarna volgt het besluit over de erkenning.
Opleidingseisen
- Kom je als chauffeur in aanraking met veilige luchtvracht? Dan verwacht KMar: security manager opleiding (incl. CITO en certificaat), Medewerker Luchtvracht-A en een VGB.
- Rijd je verzegeld en kom je niet zelf in aanraking met veilige luchtvracht? Dan is een security manager opleiding (incl. CITO), algemene beveiligingsbewustmaking en een VOG voldoende.
Noot KMar: eerstelijns-afhandelaren kunnen in de praktijk strengere eisen stellen bij aanlevering. Dat mag.
Zonder eigen erkenning rijden: wanneer en hoe?
- t/m 31 december 2026: kan een vervoerder zonder eigen erkenning, onder de verantwoordelijkheid van een erkend agent/bekende afzender, met vracht van een bekende afzender rijden, op grond van de verbintenisverklaring van de vaste vervoerder. Hierdoor is de veilige luchtvrachtketen gewaarborgd (6-E) door de erkend agent.
- Vanaf 1 januari 2027: zonder erkenning als erkende vervoerder kun je nog wel rijden, maar de vracht is niet veilig. De zending dient nog te worden onderworpen aan een beveiligingsonderzoek/screening bij de ontvangende partij die een Erkend Agent moet zijn (bijv. een afhandelaar). Pas daarna krijgt de zending een status. Een verzegeling door de afzender helpt tegen knoeien, maar verandert de formele status niet als de vervoerder zelf niet erkend is. Zolang de vervoerder niet beschikt over de erkenning van erkend vervoerder, is er geen sprake van deelname aan de veilige luchtvrachtketen. De Erkend Agent is in dezen verantwoordelijk voor het toelaten van de vracht tot de veilige luchtvrachtketen. De Erkend Agent die de zending in ontvangst neemt, is verantwoordelijk voor het veilig verklaren van de aangeleverde (tot dan toe onveilige) luchtvracht. Pas na de handelingen van de Erkend Agent kan de vracht als veilige luchtvracht worden bestempeld.
Vragen of starten met je aanvraag?
Voor elke aanvraag vormt KMar een case-by-case oordeel binnen de regels. Gebruik het formulier op de website van de Koninklijke Marechaussee of e-mail Vracht.BTBB@mindef.nl.



