Algemene informatie
Het beroepsgoederenvervoer is toegestaan. De Britse overheid heeft een covid-protocol opgesteld voor de transportsector. Britse chauffeurs die tijdens hun vakantie een risicogebied hebben bezocht (inclusief tussenlanding) en terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk, moeten verplicht in quarantaine. De status ‘’toerist’’ weegt dan zwaarder dan de status ‘’beroepschauffeur’’.
Chauffeurs uit andere EU lidstaten zijn vrijgesteld van de hierboven genoemde isolatieverplichting. De transportsector is door de Britse overheid aangemerkt als essentiële groep (driver of goods vehicles) en is vrijgesteld van een verplichte quarantaine bij binnenkomst.
Benodigde documenten
- Registratie
Chauffeurs zijn uitgezonderd van verplichte quarantaine, maar moeten zich wel registreren, 48 uur voordat ze het VK inreizen. Registratie kan voorafgaand aan de reis via deze link. Het registratieformulier moet uitgeprint meegenomen worden of ingevuld digitaal beschikbaar zijn.
Chauffeurs moeten een vrachtbrief en een communautaire vergunning hebben (ervan uitgaande dat het voertuig groot genoeg is om er een te vereisen). Ook moeten ze Annex 3 van de Europese Commissie/Green Lanes (het EC International Workers COVID-document) bij zich hebben.
Chauffeurs die het Contact Locator-formulier invullen, kunnen aangeven dat ze zijn vrijgesteld, met de vermelding dat ze vrachtwagenchauffeur zijn. Op de vraag waar ze verblijven kunnen ze het adres gebruiken waar ze overnachten of van het depot waar gelost moet worden. Als ze in hun cabine verblijven voor rustperiodes (die op erkende parkeerplaatsen moeten worden genomen, en niet aan de kant van de weg) kunnen ze aangeven dat ze in de cabine slapen en het kenteken van het voertuig inbrengen. Ze moeten wel een mobiel telefoonnummer hebben.
Veel velden zijn niet van toepassing, vul daar gewoon ‘no’ in, anders kom je niet verder in het formulier.
- Bewijs van werkzaamheden in de transportsector
Naast het registratieformulier is ook een bewijs nodig dat de chauffeur beroepsmatig het land in komt. Een CMR vrachtbrief of ander bewijsmateriaal, zoals bijvoorbeeld een brief van de werkgever, wordt geaccepteerd
De Britse overheid heeft voor wie dat wil een modelbrief opgesteld dat gebruikt kan worden. Klik hier voor deze brief.
De werkgever kan dus zelf kiezen welke van de hiervoor genoemde documenten gebruikt worden voor het aantonen van het beroepsmatig arriveren in het Verenigd Koninkrijk.
- Coronatest
Tot en met 5 april 2021 is de transportsector vrijgesteld van het tonen van een negatieve coronatest. Chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer hoeven tot die tijd bij/voor binnenkomst VK dus geen negatieve coronatest te overhandigen. Vanaf 6 april 2021 geldt bij reizen naar het VK het volgende voor de transportsector:
- Verblijf korter dan 48 uur in het VK:
-het passenger locator form dient ingevuld te zijn voordat je naar het VK reist.-
-negatieve Coronatest niet verplicht.
-alleen wanneer je de afgelopen 10 dagen in een land bent geweest dat op de rode lijststaat is zelfisolatie verplicht en hoor je daarbij op dag 2 en dag 8 een Coronatest af te nemen.
- Verblijf langer dan 48 uur in het VK:
-het passenger locator form dient ingevuld te zijn voordat je naar het VK reist.
-indien er sprake is van één vaste werklocatie in het VK, verplicht een sneltest af te nemen óp of vóór dag 2, 5 en 8 na aankomst in het VK.
-indien er dagelijks een andere werklocatie of laad- of losadres is in het VK, verplicht om de 3 dagen een sneltest. Vanaf 48 uur in het VK is een negatieve test al verplicht.
-Een negatieve coronatest is niet verplicht bij binnenkomst VK.
-Verplichte isolatie in cabine gedurende de tijd dat je in het VK bent.
-De cabine mag tijdens de isolatie verlaten worden om buiten te zitten, medische hulp/noodhulp in te roepen, de wasgelegenheid te gebruiken en ervoor te zorgen dat het voertuig en lading rijklaar zijn.
Als de cabine geen slaapgelegenheid heeft, mag er in een hotel of bed and breakfast worden verbleven. Indien de chauffeur in het VK woont kan deze zich gedurende 10 dagen thuis afzonderen zonder dat er wordt gewerkt. Tijdens deze periode is er nog wel een testverplichting.
Indien een vervoerder langer dan 48 in het VK is en er geen negatieve Coronatest aanwezig is, worden er boetes uitgeschreven van 2000 Britse Pond. Er zal ook gecontroleerd worden op de naleving van de zelfisolatie in de cabines.
Op deze pagina lees je hoe de verblijfsduur in het VK aan te tonen is.
Testlocaties
Op verschillende plekken in het VK kunnen vrachtwagenchauffeurs zich gratis laten testen. Meer informatie over de locaties, of wat te doen wanneer een chauffeur positief test vind je hier.
Nederland en Duitsland eisen een negatieve coronatest van alle vervoerders voordat ze vanuit het VK de overtocht maken. Met een negatieve coronatest die in het VK is afgenomen (niet ouder dan 72 uur) laten de landen chauffeurs toe op hun grondgebied. Sinds 16 maart 2021 hoeven vrachtwagenchauffeurs die korter dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest en terugkeren naar Nederland niet meer te voldoen aan de sneltestverplichting. Hier lees je meer over dit onderwerp. Op de website van de Britse overheid staat een overzicht van de locaties waar de chauffeurs in de transportsector zich gratis kunnen laten testen. Er is ook een lijst gepubliceerd met daarop particuliere testfaciliteiten voor beroepschauffeurs.
Frankrijk heeft de maatregelen op 24 maart 2021 versoepeld waardoor chauffeurs die vanuit het VK naar Frankrijk terugkeren geen negatieve coronatest meer bij zich hoeven te hebben.
Verder laat Frankrijk weten dat wanneer chauffeurs vanuit het VK terugreizen een negatieve coronatest die in Ierland is afgenomen, wordt erkend wanneer deze niet ouder is dan 72 uur.
Op de website van de Britse overheid kan je deze informatie terugvinden.
Als een chauffeur in het Verenigd Koninkrijk positief op corona wordt getest wordt de chauffeur verwezen naar een hotel in het VK, waar hij of zij tien dagen in quarantaine moet. Dat laat de Britse overheid TLN weten.
Er zijn in totaal vier hotels in het land waar chauffeurs worden opgevangen. Op die locaties kan de chauffeur ook zijn vrachtwagen parkeren. Binnen de quarantaineperiode kunnen transportbedrijven de vrachtwagen of lading op afspraak ophalen bij het hotel, terwijl de chauffeur in zelfisolatie blijft.
Accommodatie
Tijdens de quarantaineperiode van 10 dagen heeft hij of zij gratis toegang tot eten, drinken, eventuele zorg en internet. Ook wordt de gezondheid van de chauffeur regelmatig gecontroleerd, laat de Britse overheid weten. In het geval van dubbele bemanning moeten beide chauffeurs verplicht in quarantaine. Ook als zij niet allebei positief zijn getest. Als de chauffeur zorg nodig heeft kan hij via telefoonnummer 111 bellen met de NHS, de Britse organisatie voor gezondheidzorg. Bij spoed of noodgeval dient de chauffeur het alarmnummer te bellen op 999. Na de quarantaineperiode van tien dagen krijgt de chauffeur de benodigde documentatie mee om zijn reis alsnog te kunnen vervolgen.
Let op bij goederenvervoer met bestelbusjes (vans): handhavers hanteren verschillende interpretaties over testmogelijkheden voor vans/bestelbusjes. Op de website van de Britse overheid staat dat ook bemanning van bestelwagens gratis gestest kunnen worden. Maak een screenshot van de website van de overheid of houd de link bij je als dit geval zich voor doet.
- Kent Acces Permit
De kent Acces Permit is per 20 april 2021 afgeschaft. Dit betekent dat er geen verplichting meer is vervoerders eraan te herinneren dat ze over de juiste papieren dienen te beschikken om de grens tussen Groot-Brittannië en de EU over te steken.
Operation Brock en de Kent Acces Permit kunnen opnieuw worden ingevoerd als de wachttijden in de regio Kent oplopen.
Vervoerders die zonder de juiste import- en exportdocumenten in de haven/tunnel aankomen, zullen worden teruggestuurd.
Rij- en rusttijden
De rij- en rusttijden zijn niet meer vrijgesteld. De hieronder genoemde afwijkingen gelden voor de periode 23 december 2020 – 22 januari 2021.
Voor alle internationaal transport tussen Groot-Brittannië en Noord-Ierland gelden de volgende afwijkingen:
-Wekelijkse rijtijd max 60 uur
-Tweewekelijkse tijtijd max 96 uur
-Dagelijkse rust min 9 uur, mag onderbroken worden door ferry/trein (max 2 onderbrekingen samen max 1 uur)
-Uitstel van de eis de wekelijkse rust uiterlijk na 6 x 24 uur, tot na uiterlijk 7 x 24 uur te nemen, de eis om minimaal 1 reguliere en 1 verkorte rust binnen 2 weken te genieten blijft echter gelden. NB ! Van deze uitzondering mag geen gebruik worden gemaakt in combinatie met de uitzondering voor de wekelijkse en tweewekelijkse rijtijd.
-In aanvulling hierop kunnen chauffeurs/voertuigen binnen de “Operation Brock” rij of andere rijen in het Kent Traffic Management systeem hun pauzes splitsen in 3 keer 15 minuten
Voor alle goederenvervoer in Groot-Brittannië, met uitzondering van chauffeurs die vervoer verrichten tussen GB en Noord-Ierland (zie daarvoor hierboven) gelden de volgende afwijkingen:
-Tweewekelijkse rijtijd max 99 uur;
-Wekelijkse rusten mogen binnen een vierwekelijkse periode die begint op 23 december 2020, 2 weken achter elkaar worden bekort tot 24 uur, mits:
-Compensatie op de normale wijze binnen 3 weken plaatsvindt;
-Die compensatie wordt aaneengesloten genoten op een wekelijkse rust van minimaal 45 uur.
Informatiebronnen
Organisatie voor beroeps-goederenvervoer over de weg
Handige informatie
Via de ambassade van het VK in Den Haag ontvingen we dit duidelijke overzicht met handige QR-code aangaande het vervoer van en naar VK, wat je hiervoor allemaal nodig hebt en handige links naar onder meer de Britse testlocaties.