Tol en vrachtwagenheffing
Vanaf 2026 heeft Nederland een vrachtwagenheffing. Het doel is om de uitstoot van CO2 te verminderen en om buitenlandse voertuigen te laten meebetalen voor het gebruik van het Nederlandse wegennet. Een flink deel van de opbrengst gaat terug naar de sector, voor innovatie en verduurzaming.

Waar gaat het om?
Momenteel is het kabinet druk bezig met de invoering van de vrachtwagenheffing. Deze zal in het jaar 2026 worden ingevoerd. Dit betekent dat in 2026 chauffeurs uit binnen- en buitenland een bedrag per kilometer moeten betalen om gebruik te kunnen maken van de Nederlandse wegen.
De heffing geldt voor alle vrachtwagens die zwaarder wegen dan 3.500 kilogram. Daarbij geldt: hoe zwaarder het voertuig, hoe hoger het bedrag is dat betaald moet worden. Er dient er boordapparatuur van een toldienstaanbieder aanwezig te zijn binnen het voertuig. Daarmee wordt er precies bijgehouden hoeveel kilometer het voertuig heeft afgelegd op de Nederlandse wegen. Hoe werkt dit precies? De tolaanbieders ontvangen de gegevens over de afgelegde kilometers. Namens de overheid innen zij het bedrag wat betaald moet worden voor de afgelegde kilometers en de kenmerken van het voertuig.
De laatste jaren is duurzaamheid een belangrijk thema. Er is daarom gekozen voor een lagere heffing voor schonere voertuigen. Hoe duurzamer het voertuig, hoe lager de vrachtwagenheffing zal zijn. Daarnaast zal er met een gedeelte van het geïnde geld de verduurzaming binnen de sector worden gestimuleerd.
Wil je meer weten over de voorfinanciering van de vrachtwagenheffing? Dit bespreken we in deze TLN Talk-video.
Vrachtwagenheffing vanaf 2026
- Betalen op basis van gereden kilometers op snelwegen en een aantal N-wegen;
- Schone vrachtwagens betalen minder: de tarieven worden gedifferentieerd naar Euroklasse,
CO2-emissieklasse en voertuiggewicht; - Ook voor buitenlandse vrachtwagens;
- Verlaging MRB-tarieven tot het EU-minimum en afschaffing Eurovignet in Nederland;
- Netto-opbrengst naar de sector voor innovatie en verduurzaming.
Meer weten over de vrachtwagenheffing? Zie hier een overzicht van praktische vragen & antwoorden. Staat jouw vraag er niet tussen? Bel of mail ons via info@tln.nl en 088-4567567.
Standpunt TLN
TLN is altijd tegenstander geweest van een kilometerheffing alléén voor het vrachtverkeer. Nu het kabinet daar toch voor heeft gekozen heeft TLN er met succes op aangedrongen dat de opbrengsten van de nieuwe heffing teruggaan naar de sector. Het Eurovignet wordt afgeschaft, de MRB verlaagd en de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan terug naar de sector voor verduurzaming en innovatie. Deze ‘terugsluis’ is essentieel voor het draagvlak binnen de sector. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt gewerkt aan voorstellen voor de besteding van de opbrengst aan verduurzamings- en innovatieregelingen.
De opbrengst van de heffing komt op zijn vroegst in 2026 beschikbaar, terwijl ondernemers nu al elektrische vrachtwagens willen aanschaffen. Daarom dringt TLN er bij overheid en politiek op aan om een deel van de toekomstige opbrengst naar voren te halen. Dat bevordert een snelle start van schoner wegverkeer. Dat is immers een gemeenschappelijk doel.
Verder is van belang dat het heffingssysteem betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is voor ondernemers en beroepschauffeurs. Ook is een gelijkwaardige handhaving van Nederlandse en buitenlandse kentekens cruciaal. Tenslotte wil TLN dat er ook voor andere weggebruikers – zoals voor de personenauto en de bestelauto – zo snel mogelijk een kilometerheffing komt. In het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV is afgesproken dat daarvoor de komende jaren de voorbereidingen worden getroffen, om betalen naar gebruik voor alle automobiliteit in 2030 in te kunnen voeren.