Recente columns

 

Aan de slag

Recent mocht ik als voorzitter van TLN de benchmarkstudie van Nederland Distributieland over de logistieke concurrentiekracht van de Nederlandse regio’s in ontvangst nemen.

​Deze studie liet maar weer eens zien dat we
het op veel fronten goed doen. We weten dat we beschikken over hoogstaande
logistieke kennis, een ideale geografische ligging en een goede infrastructuur.
Bovendien doen we het in het algemeen ook goed op kwaliteit
en zijn we niet per definitie duurder dan concurrenten.
Valt er dan niets te verbeteren? Zeker wel, we hebben een uitstekend
multimodaal netwerk maar de capaciteit kan niet veel verder opgevoerd
worden. Verder zien we dat de positie van Rotterdam als toegangspoort tot
Europa onder druk komt te staan, bijvoorbeeld door economische groei in
Oost-Europa en de ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute door China.
We moeten daarom vol inzetten op innovatie en het ontwikkelen van
nieuwe diensten. Digitalisering is daarin een belangrijke uitdaging. Veel
bedrijven zien it nog als een handige ondersteuning voor de logistiek maar
in de toekomst is slim omgaan met data en systemen juist de kern van het
logistieke bedrijf.
De concurrentie kan op dit vlak van onverwachte kanten komen, zoals de
taxibranche heeft ondervonden met Uber en de koeriersmarkt
in Hongkong
met de komst van Gogovan. Allebei bedrijven die vooral heel goed zijn in
het bouwen van online platforms maar eigenlijk fungeren als een slimme
ketenregisseur. Ik zie al leden die in de voorhoede van deze beweging
zitten. Zij zijn zich aan het transformeren van logistiek bedrijf naar logistiek-
it-bedrijf, en ze halen de juiste mensen in huis om dit goed te doen. En
ik zie leden die hun hele administratie op hun iPad kunnen doen. Allemaal
bedrijven die op hun eigen wijze innoveren.
We hebben in ons land de juiste mix om toekomstige ontwikkelingen naar
ons toe te trekken. Naast onze ijzersterke logistieke positie lopen we voorop
in digitale ontwikkelingen. Vrijwel iedere Nederlander, ook u, heeft toegang
tot internet. We maken veel gebruik van apps en bankieren vooral online.
Het blijkt ook uit onze nummer 1 positie op de Digital Density Index; een
index die weergeeft in hoeverre digitale technologieën zijn doorgedrongen
tot bedrijven en de economie van een land. Het is niet voor niets dat naast
Silicon Valley Amsterdam vaak genoemd wordt als locatie waar het gebeurt
op digitaal gebied.
Als voorzitter wil ik onze leden dan ook oproepen om aan de slag te gaan
met de digitalisering van de sector, te innoveren op het snijvlak van it en logistiek
om zo de Ubers van deze wereld te snel af te zijn. Is dat altijd gelijk
groots? Nee, ook een klein transportbedrijf kan de data die het verzamelt
slim gebruiken, door bijvoorbeeld de toekomstige volumes bij zijn klant te
voorspellen en daar op in te spelen. Aan de slag dus!

2016
22