Recente columns

 

Dubbele portie zure mayonaise

Iedereen weet het: kilometerheffing heeft uitsluitend zin als personenauto’s meedoen. Immers, woon-, werk- en recreatief verkeer heeft veel meer mogelijkheden om fileknelpunten te mijden; bij het moment van vertrek en de te nemen route.

​Toch moet het vrachtverkeer in veel landen er als eerste aan geloven. Lekker makkelijk, een goed georganiseerde en gecontroleerde groep weggebruikers gaat een nieuw systeem testen en makkelijk geld in het laatje brengen van een nationale overheid. Dat is gewoonweg zuur. 

We zagen het eerder al bij onze oosterburen. In Duitsland betalen buitenlandse transportbedrijven sinds 1994 tol voor het gebruik van de wegen. Eerst via een vignet en sinds 2005 per kilometer. Vanaf 1 april aanstaande gaan onze zuiderburen ook tol heffen. En jawel, alléén bij vrachtauto’s. Het Eurovignet is opgezegd, de organisatie staat en er wordt het zoveelste tolsysteem van Europa uitgerold. Het achtste kastje kan achter de voorruit, hoera één Europa. 

Als het dan ook wérkt, is het tot daaraan toe. Het tegendeel is vandaag de dag echter waarheid. U meldt bij TLN veel problemen bij het aanvragen, inbouwen en gebruiken van de kastjes. Dat smaakt simpelweg als een dubbele portie van die zure mayonaise op een – overigens heerlijke – portie Belgische frieten. De ingrediënten zijn duidelijk. Langere levertijd op kastjes. Handmatig inschakelen ondanks vaste stroomvoorziening. Veel rode lampjes en storingen. Haperende plaatsbepaling en ondermaatse dienstverlening vanuit de Customer Service van Satellic. Kiest u logischerwijs voor achteraf betalen, mag u ook nog eens verplicht een creditcard aanschaffen of een tankpas gebruiken. Automatische incasso kennen ze blijkbaar in Brussel nog niet. 

Ik vertrouw er niet op dat ViaPass en Satellic het systeem op 1 april aanstaande zonder problemen kunnen lanceren. Ik heb bij de eindverantwoordelijke in België om uitstel van de invoering gevraagd. Totdat ze de boel volledig op orde hebben. Dat pleidooi is niet nieuw. Bij de invoering van de Duitse Maut heeft TLN met andere partijen óók uitstel bedongen. En met succes: 16 maanden. Totdat Toll Collect alle problemen had opgelost. 

En wat schetst nu het toeval? Satellic in België is voor driekwart eigendom van het Duitse T-systems. Klopt, dat is een dochteronderneming van Deutsche Telekom. En laat die op haar beurt weer 45 procent eigenaar zijn van, jawel, Toll Collect. Dan moét mijn pleidooi voor uitstel toch niet onverwacht komen? Ik ben benieuwd naar de reactie. Want als we dan toch aan de Belgische frieten moeten, laat dan op zijn minst de mayonaise lekker zijn! 

2016
05