Recente columns

 

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Rotterdammers zullen het beamen, het is een prachtig stuk rijden: vanaf de Waalhaven, de A15 af naar de Maasvlakte.

​Gezichtsbepalend voor dit stukje Nederland zijn containers. Met name op de Maasvlakte zelf is het eerder regel dan uitzondering dat hier schepen liggen die duizenden containers aan boord hebben staan.

Vanaf 1 juli 2016 is het wereldwijd verplicht het gewicht van deze containers te verifiëren voordat zij aan boord van een schip geladen worden. Op dat moment treedt de verscherpte regelgeving van de International Maritime Organisation (IMO) in werking. Deze verplichting komt bij de partij te liggen die als ‘shipper’ op het verschepingsdocument van de rederij staat. Dat is in veel gevallen een logistiek dienstverlener of expediteur. Het verifiëren van containergewichten moet voorkomen dat er containers van boord vallen. Iets wat jaarlijks een paar honderd keer gebeurt.

Niemand wil natuurlijk dat een container van een schip af valt, maar als elke container in de haven van Rotterdam nog een keer gewogen moet worden, leidt dat natuurlijk wel tot hoge kosten en vertragingen. En dan heb ik het nog niet eens over het effect van deze regelgeving op de processen in de keten. Kortom: reden tot zorg. Nederland is van plan om hier pragmatisch mee om te gaan. Mede door inzet van FENEX is afgesproken dat bedrijven die aantoonbaar hun processen op orde hebben het gewicht van een container via een gecertificeerde calculatiemethode mogen vaststellen. Dat is een belangrijk alternatief voor het fysiek wegen van de hele container. De lasten voor het bedrijfsleven worden hiermee immers zoveel mogelijk ingeperkt.

Zijn al onze zorgen nu weggenomen? Het antwoord hierop is helaas een volmondig nee. De IMO heeft een groot deel van de specifieke invulling aan de markt gelaten. Zo moeten rederijen, in overleg met hun klanten, aangeven wanneer en op welke wijze zij geïnformeerd willen worden over het containergewicht. Voor logistiek dienstverleners is het enorm belangrijk dat dit tijdig wordt aangegeven. Zij moeten weer procesafspraken maken met hun klanten.

Met nog minder dan 6 maanden te gaan, is het aantal rederijen dat duidelijkheid heeft gegeven op één hand te tellen. Deze duidelijkheid moet er nu wel heel snel gaan komen. Het zal ons toch niet gaan gebeuren dat logistiek dienstverleners straks alles op het laatste moment nog moeten gaan regelen?

Het is echt hoog tijd dat de rederijen wakker worden. Van TLN en FENEX kunt u verwachten dat wij er bij alle betrokken ketenpartijen op zullen aandringen dat zij snel hun verantwoordelijkheid nemen. We zien namelijk graag dat de processen in de haven soepel blijven lopen.  Dat maakt de rit naar de Maasvlakte aangenamer en het is van groot belang voor onze sector en daarmee de Nederlandse economie.

2016
03