Recente columns

 

Nootdorp, het Nederlandse Silicon Valley

Vorige week hebben we de samenwerking tussen TransFollow en de International Road Union (IRU) aangekondigd.

​​Vanuit Nootdorp gaan de partijen bouwen aan nieuwe communities, diensten en standaarden om de uitrol van papierloos transport internationaal te bevorderen.​ 

Als voorzitter van TLN verwelkom ik deze ontwikkeling. Ten eerste gaat dit een enorme versnelling geven aan de vervanging van de papieren CMR door een veilig, digitaal e-CMR in heel Europa en daarbuiten. Bovendien laat dit de innovatieve kracht zien van Nederland op logistiek gebied. In 1962 namen we het voortouw in de ontwikkeling van een gestandaardiseerde internationale vrachtbrief, de CMR. Nu hebben we met onze partners in Beurtvaartadres opnieuw het voortouw genomen bij het ontwikkelen van de digitale e-CMR;  TransFollow. 

Dit innovatieve platform voldoet aan alle eisen uit het e-CMR protocol. Maar wat belangrijkers is: het faciliteert onze sector bij het digitaal uitwisselen van data. Bijzonder is dat TransFollow integreert in planningssystemen, boordcomputers en apps van bestaande en nieuwe leveranciers uit de sector. Hierdoor kunnen al onze leden eenvoudig communiceren met andere partijen in de keten zonder enorme investeringen. Vergelijk het maar met iDeal, een standaard die we allemaal kennen uit de bankensector.

TransFollow werkt op basis van open standaarden en dat is de toekomst. Dat is één ding is dat ik geleerd heb tijdens mijn reis naar Silicon Valley. En het is ook van vitaal belang voor het succes van de internationalisering van de elektronische vrachtbrief, omdat een open standaard fabrikanten in staat stelt producten te ontwikkelen die met elkaar kunnen communiceren. We moeten er toch niet aan denken dat er straks in Europa twaalf elektronische vrachtbrieven zijn die niet automatisch informatie kunnen uitwisselen? Nog een ‘tolkastjesscenario’ moeten we zeker voorkomen. TLN wil dat alle lidstaten van de EU zo snel mogelijk het e-Protocol onder het CMR-verdrag ratificeren, zodat internationale transportbedrijven met digitale CMR-vrachtbrieven kunnen gaan werken. Hiervoor hebben we flink gelobbyd in Den Haag en Brussel. 

Feit blijft dat de basis voor de Europese standaard voor de e-CMR in de afgelopen jaren door TLN en EVO in Nootdorp is gelegd.  Eigenlijk is dit een typische Silicon Valley-aanpak. Er is een goed idee, je denkt groot, begint klein, maar daarna snel opschalen. TransFollow is community platform waar kennis en kunde uit de logistiek en data en ICT samenkomen. Een platform met open standaarden dat de sector faciliteert en het bedrijfsleven in staat stelt efficiencyverbeteringen door te voeren, CO2-besparingen te behalen en de veiligheid in de sector te verhogen. 

Binnen afzienbare tijd gaan we afscheid nemen van de papieren vrachtbrief, maar ook van de papieren (pdf-)factuur. De Rijksoverheid gaat vanaf 1 januari 2017 over op e-Facturatie. Is dat erg? Nee, in Nederland zijn we goed voorbereid. We lopen voorop met onze ICT-kennis en -infrastructuur. Deze voorsprong moeten we ook op logistiek gebied benutten. TransFollow in Nootdorp, onze logistieke Silicon Valley, gaat de sector daarbij helpen!

2016
15