Recente columns

 

Samen de berg op

Vorige week heb ik vanuit Nederland Alpe d’HuZes gevolgd. Naast mijn werk als voorzitter van TLN ben ik ook voorzitter van het
Adamas inloophuis. Daar kunnen mensen met kanker en de mensen in hun omgeving terecht voor de broodnodige steun.

​Ik zie daar hoe hard het nodig is dat er geld voor onderzoek is. ​Ook vanuit een ander perspectief vind ik Alpe d’HuZes een mooi en belangrijk evenement. Het was de tweede keer dat TLN-medewerkers de berg op fietsten en liepen. En natuurlijk was er het team Alpe d’HuZes Logistiek met meerdere bekende gezichten. Dat team neemt alle logistieke activiteiten voor haar rekening.

Hier zie je heel helder dat logistiek de enabler is voor een mooi en groots evenement. Dat is de rol die wij ook voor de Nederlandse economie vervullen. Daarnaast zie je hoe belangrijk samenwerking is. Je kunt nóg zo hard trainen in je eentje, op de dag zelf heb je als atleet toch dat team van mensen nodig dat zorgt dat er eten en drinken op de berg is en dat er verzorgingsposten zijn. Dat is allemaal georganiseerd. Maar die mensen die samen spontaan de deelnemers aanmoedigen om die laatste kilometer naar de finish af te maken, die zijn ook essentieel voor de prestatie, voor de sfeer en voor het slagen van een evenement.

Ook in logistiek wordt veel gesproken over samenwerking. In de praktijk zien we vaak dat dat niet verder gaat dan het bundelen. Dat is voor mij geen echte samenwerking. Echte intensieve samenwerking gaat om het delen van processen, het delen van kennis. Vaak ook om het opgeven van een stukje autonomie om gezamenlijk een beter resultaat te bereiken. Die vergaande samenwerking hebben wij nodig om als sector aan de top te blijven staan, om onze vooraanstaande positie in Europa te blijven vervullen. Onze vereniging biedt een uitstekend platform voor samenwerking. In deelmarkten, kringen en regio’s vindt u al de verbinding met gelijkgestemden, het raamwerk om met elkaar in actie te komen ligt er al. Aan u de uitdaging om samen vernieuwing te realiseren.

En wees niet bang om een keer te falen. Vorige week mocht ik luisteren naar ondernemer Michiel Muller. Hij stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en is nu gestart met online supermarkt Picnic. Zijn visie is dat ondernemen een ABC-tje is. Je begint iets nieuws vanuit A. Dan kom je bij B; dat kan succesvol zijn maar soms ook helemaal niet. Maar vanaf B zie je C. Dat slaagt wel, en dat succes had je dus niet bereikt zonder project B. Kortom, je komt verder door te doen. En dat is ondernemen.