Recente columns

 

Wat gij niet wilt dat u geschiedt....

Vlak bij Rekkem, aan de Belgisch-Franse grens, ligt het buurtschap Paradijs. Als ik daar in de lokale politiek zat, liet ik acuut de naam veranderen.

​​Internationale vervoerders die daar de afgelopen tijd langsreden, hebben het immers aardig voor de kiezen gekregen. In België stortte men de transportsector in chaos door de invoering van hun kilometer heffing. En in Frankrijk lijkt het op dit moment wel het vroegere Belgisch-Congo. Minister Macron als de moderne versie van koning Leopold de Tweede, die neerbuigend en bevoogdend de bevolking bestiert. Die een minimumloon invoert, zonder dat zijn eigen uitvoeringsinstanties het tempo kunnen volgen. En handhavers die als muitende legerofficieren enkele uren na invoering gewoon controleren of iedereen aan de nieuwe regels voldoet. Ik vraag me toch écht af: is dit Europa in de 21e eeuw? Of Afrika in de 19e? 

Het kroonjuweel van de Europese Unie, één vrije interne markt, staat onder zware druk. De focus van de Europese politiek ligt op het aanpakken van majeure problemen, maar lidstaten trekken in de tussentijd hun eigen plan. Een paar voorbeelden. Eén: Europa bestrijdt de vluchtelingenstromen uit Afrika aan de buitengrens, maar lidstaten gooien hun binnengrenzen en havens op slot. Gevolg: vervoerders staan weer te wachten aan de grens, wanhopige migranten veroorzaken véél schade. Twee: West-Europese lidstaten slaan de armen ineen en bundelen hun krachten, maar Groot-Brittannië stapt er gewoon uit. Of uiteindelijk toch niet? Gevolg: onzekerheid in de markt, afnemende export en hogere kosten voor ons als transportsector. En drie: Europa regelt dat chauffeurs de weekendrust in hun voertuig mogen doorbrengen, maar België en Frankrijk denken daar tóch anders over. Gevolg: overvolle parkeerplaatsen in Nederland en agressieve toestanden om dat allerlaatste plaatsje te veroveren. 

Vind ik het dan vreemd als mensen tegen mij zeggen: ‘Wij moeten er ook héél snel mee stoppen, met die Europese onzin! Wij moeten ons minimumloon ook toepassen op buitenlandse chauffeurs! Wij moeten óók uit het Eurovignetverdrag stappen?’ Nee, dat vind ik helemaal niet vreemd. Maar ik blijf geloven in de kracht van één Europa. Met een 8 procent hoger BBP ten opzichte van 1970. Met een open interne markt met 500 in plaats van 17 miljoen consumenten. Met een vrij verkeer van goederen en diensten zonder binnengrenscontroles en importheffingen. 

TLN blijft zich dan ook dagelijks inzetten voor een gelijk speelveld in de EU. Paradijs moet zijn naam weer eer gaan aandoen. We zetten vol in op ons dertien punten plan. Dan is het ongepast en ook schadelijk voor het gewenste resultaat om in Nederland óók te gaan handhaven op het nemen van de weekendrust in de cabine. Of een minimumloon van toepassing te verklaren op buitenlandse chauffeurs. Want dan maakt Brussel het spreekwoord uit de titel eenvoudig voor ons af, juist, … doe dat ook een ander niet!

2016
14