1000 waterstoftrucks gaan de weg op in Zwitserland

De eerste zogeheten ‘Fuelcell’ Hyundai’s gaan in 2019 rijden, het volledige aantal van 1000 moet in 2023 op de weg zijn. Transport en Logistiek Nederland juicht de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vrachtauto’s toe.

​​De markt van elektrisch aangedreven vrachtauto’s is voluit in beweging. Steeds meer truckfabrikanten kondigen aan binnenkort modellen op de markt te brengen met een elektrische aandrijving. TLN juicht die ontwikkeling toe. “Het is ook hard nodig. In Nederland gaan we er immers van uit dat de binnensteden vanaf 2025 bevoorraad worden met elektrisch aangedreven vrachtauto’s. De zogenoemde Zero Emission-voertuigen”, aldus Rob Aarse van TLN.

Overgangsregeling: een controversieel onderwe​​rp

Op dit moment zijn ze nog nauwelijks te koop. Er moet dus nog veel gebeuren de komende jaren, maar met een gemiddelde afschrijvingstermijn van acht jaar zal er voor bestaande vrachtauto’s een overgangsregeling nodig zijn na 2025. In de visie van TLN krijgen dan alleen Euro VI-voertuigen een ontheffing voor de binnenstad als die rijden op duurzame biobrandstof.
Die overgangsregeling blijkt een controversieel onderwerp. Sommigen vinden het onduidelijk en zien het als een rem op de ontwikkeling van Zero Emission-technologie. Anderen zien het als onvermijdelijk omdat de elektrische vrachtauto’s en de benodigde laadinfrastructuur er voorlopig nog niet zijn. Zo’n vraagstuk vraagt om een oplossing.

Waterstoftech​​nologie

De bevoorrading van binnensteden kan voor een belangrijk deel gebeuren met bakwagens die voornamelijk in de binnenstad rijden. Voor zulk transport is een elektrisch aangedreven bakwagen, ondanks de beperkte actieradius, goed inzetbaar. Wanneer het om trekker-opleggers gaat die vanuit een distributiecentrum in de regio moeten lossen in de binnenstad, speelt het beperkte bereik eerder parten.

Toch zal ook voor zulke voertuigen vanaf 2025 de Zero Emission-eis gelden. Naast hybride-concepten lijkt de toepassing van waterstoftechnologie hiervoor heel geschikt. Het gaat dan eigenlijk om een elektrisch aangedreven trekker, waarbij de energie op het voertuig wordt meegenomen in de vorm van waterstof. Hoe dat werkt? Het voertuig rijdt dus op elektriciteit, alleen de waterstof is de energiedrager. Een brandstofcel zet de waterstof in de auto om in elektriciteit voor de aandrijving van de motor.

Uitbreiding a​​ctieradius

Het grote voordeel ten opzichte van batterij-elektrische aandrijving, zit er in dat waterstoftoepassing de actieradius kan uitbreiden. De ontwikkeling van waterstof-elektrische vrachtauto’s is nog heel pril, maar ook op dit vlak zitten de producenten niet stil. Neem nou de aankondiging van de 1000 waterstoftrucks van Hyundai. Zwitserland is het testland waar tegelijkertijd ook de benodigde waterstoftankstations worden gebouwd.