40 jaar VTS: ‘Wij zijn echt een familiebedrijf’

Ambitie, innovatie, collegialiteit en vertrouwen. Met deze vier pijlers in het vizier nam Joost Hafmans in 2010 het familiebedrijf VTS Transport en Logistics over. Veertig jaar nadat de eerste vrachtauto de weg op reed, in december 1981, vierde het bedrijf afgelopen mei haar jubileum. Tijd om met Hafmans in gesprek te gaan over de doelen en diensten van een farma-marktleider en het ideaalbeeld van een toekomstig VTS.

Weekendverhaal VTS_Transport

Familiebedrijf op en top

‘Ja, we kunnen beginnen!’ Het is negen uur ’s morgens op een woensdag als Joost Hafmans enthousiast begint te vertellen over het boek Samen VTS. De hardcover, omhult met een blauwe omslag vol gezichten, is samengesteld ter ere van het 40-jarige jubileum van VTS. ‘Het onderstreept de cultuur van het bedrijf. Wij zijn echt een familiebedrijf. We voelen ons verantwoordelijk voor en betrokken bij onze mensen en proberen dat ook uit te stralen.’

Met vestigingen in Boxmeer, België en Polen, telt VTS inmiddels 355 medewerkers en ruim 200 voertuigen. Een combinatie aan diensten, waaronder warehousing, distributie in de Benelux en internationaal vervoer, hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf zichzelf kan beschrijven als opslag- en transportspecialist binnen de farmaceutische sector. ‘Ik vind dat we als bedrijf een bepaalde groei moeten realiseren om up-to-date te blijven en de klanten verwachten dat ook van ons. We willen modern zijn en investeren daarom in automatisering. Het feit dat wij hier redelijk in voorop lopen geeft ons ook wel slagkracht; we kunnen groeien omdat die processen goed lopen.’

Van kansen tot klanten

Hafmans denkt terug aan een innovatieve mijlpaal die VTS haar huidige status als Nederlandse farma-marktleider heeft opgeleverd. ‘Wij zijn in 2008 als een van de eerste in Nederland begonnen met het doorvoeren van een temperatuurregistratiesysteem in al onze trucks. Daarmee hebben wij laten zien dat wij het heel serieus namen om diensten te verlenen voor de farmaceutische industrie en dat heeft ook wel vertrouwen gewekt bij onze klanten.’

In het klantcontact zelf is ook veel beweging geweest sinds de oprichting van het bedrijf: ‘Een jaar of vijftien geleden zag je een trend dat een aantal grote multinationals waar wij voor werkten naar grote logistieke dienstverleners gingen om de logistiek te laten organiseren. Omdat wij de klanten zo via expediteurs bedienden, werd het directe klantcontact beperkt. Nu zie je dat de trend weer verdwijnt en hebben we er hard aan gewerkt om de communicatie in een rechte lijn te krijgen. Inmiddels zijn wij meer een partner geworden van onze klanten.’

Het opbouwen van langdurige relaties verloopt soepel volgens Hafmans. Zo breiden bestaande klanten uit met de diensten van zijn bedrijf en heeft VTS ondertussen een netwerk dat groot genoeg is om nieuwe geïnteresseerden te bereiken. ‘Onze groei is dit jaar wel een procent of 30 en dat vind ik fors voor een bedrijf van onze grootte. Onze kracht is dat we eigen warehouses, eigen moderne magazijnen hebben met betrouwbare installaties voor de juiste temperatuur binnen de juiste temperatuurrange. Het gaat hierbij om verschillende temperaturen: +15 tot +25 graden, koel +2 tot +8 graden en diepvries -20, -40, -45 en zelfs -80 graden. Daarnaast hebben we een eigen vloot, eigen auto’s. Dat is in deze tijd een voordeel, omdat we altijd capaciteit kunnen leveren. Wel moeten we goed in de gaten houden of we met deze groei voldoende capaciteit kunnen blijven aanbieden.’

Op weg naar de toekomst

‘Op dit moment hebben wij plannen voor een verdere uitbreiding van onze locatie in Boxmeer’, stelt Hafmans opgewekt. ‘Ik verwacht dat wij daar medio volgend jaar een start mee kunnen maken. Ook ons crossdock warehouse zal dan worden uitgebreid. Omdat we over het algemeen zien dat er veel vraag is naar onze dienstverlening willen we kijken naar hoe wij deze dienstverlening verder kunnen digitaliseren. We zijn continue in gesprek met onze klanten om te onderzoeken hoe wij de efficiëntie en snelheid van onze dienstverlening op dit vlak kunnen verbeteren.’

Bij het volgende jubileum hoopt Hafmans dat VTS opnieuw gegroeid zal zijn. ‘Daarbij zie ik wel graag dat de cultuur in het bedrijf niet te veel zal veranderen en dat wij de belangstelling voor elkaar vasthouden’, geeft hij aan. ‘Daarnaast willen we natuurlijk ook professioneel zijn en modern, met een goede automatisering, zodat de dienstverlening ook in de toekomst op een goede manier tot zijn recht komt.’