400.000 beveiligde parkeerplekken nodig in Europa

Er moeten 400.000 beveiligde parkeerplekken voor vrachtauto’s bij in de EU, blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. Die maakt daar geld voor vrij en richt een expertgroep op die bekijkt hoe die plekken er moeten komen. TLN zit in die groep.

Truck parking place from above

​​In het rapport​ is te lezen dat die 400.000 extra plekken op beveiligde parkeerplaatsen nodig zijn, omdat ladingdiefstal in Europa nu meer voorkomt dan ooit tevoren. 75% van de ladingdiefstallen vindt plaats op onbeveiligde parkeerplaatsen.

Chauffeurs verdienen comfortabele, veilige rust

De Europese Commissie hekelt bovendien de soms overvolle onbeveiligde parkeerplaatsen in Europa, waar chauffeurs zich soms gedwongen zien te parkeren op- en afritten naar en van de parkeerplaats. ‘Chauffeurs hebben geen andere keus dan te stoppen wanneer ze hun maximale rijtijd hebben bereikt en verdienen een comfortabele, veilige rust’, laat de Commissie weten.

Geld en expertgroep

De Europese Commissie laat weten geld uit het fonds Connecting Europe Facility beschikbaar te stellen voor beveiligde parkeerplekken. Een groep experts denkt met de Commissie mee over de vraag hoe Europa voor die extra plekken kan zorgen. In de groep zitten onder meer chauffeurs, vakbonden, transportbedrijven, vrachtautofabrikanten, expediteurs, ladingbelanghebbenden en verzekeraars. Namens TLN neemt security-expert Hélène Minderman zitting in de expertgroep.

Standaard voor veilige parkeerplaatsen

In het onderzoek werd ook geconstateerd dat er nu geen duidelijke standaard voor een veilige parkeerplaats bestaat. Er zijn nu verschillende labels (LABEL, VEDA en PSR), die erg van elkaar verschillen en ook niet eenduidig gecontroleerd worden. Daarom stellen de onderzoekers voor dat er één standaard komt voor veilige parkeerplaatsen.