Afsluiting Piet Heintunnel nekt bevoorrading Amsterdamse bedrijven

De gemeente Amsterdam maakt de bevoorrading van de binnenstad onnodig duur en omslachtig, door de Piet Heintunnel af te sluiten voor alle vrachtauto’s. Het is onzin om ook lichte vrachtauto’s te weren, vinden ondernemersverenigingen TLN en evofenedex.

Roofs of Amsterdam at sunset,  Netherlands. Top view of old-time houses in Amsterdam, Netherlands.

Amsterdam sluit vanaf 1 mei de Piet Heintunnel voor vrachtauto’s,​ tot aan de start van de renovatie van de tunnel in 2021. Pas na de renovatie zouden vrachtauto’s weer toegang krijgen tot de tunnel, die toegang biedt tot de Amsterdamse binnenstad. Normaal gesproken overlegt de gemeente dit soort maatregelen eerst met het bedrijfsleven dat vrachtwagens gebruikt, verenigd in evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dat is in dit geval niet gebeurd en dat valt de ondernemersverenigingen rauw op hun dak.

Verbaasd over maatregel

Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex is verbaasd over de maatregel. ‘Ik snap niet we bij de veiligheidsanalyse noch het opstellen van de maatregelen zijn betrokken. Juist omdat we op veel andere fronten heel goed met elkaar samenwerken. Samen hadden we tot een effectievere oplossing kunnen komen. Ik denk daarom dat het goed is dat we samen met de gemeente nog eens goed kijken of dit nu echt het beste besluit is voor de stad.’

Touringcar mag wel tunnel in

‘Een onbegrijpelijk besluit’, zegt Jaap Verkiel, belangenbehartiger bij TLN. ‘Vrachtwagens en stevige bestelbusjes zwaarder dan 3,5 ton mogen niet meer door de tunnel, maar touringcars wel. Ook al zitten daar veertig passagiers in, zit de tank vol met diesel en weegt dat ding zo 18 ton. Waarom mag een kleine vrachtauto die eten en drinken levert aan winkels en horeca in de binnenstad dan niet meer door de tunnel?’

Omrijden via drukke routes

Het huidige plan van de gemeente Amsterdam betekent dat het vrachtverkeer moet omrijden via routes die nu al veel verkeersdrukte te verwerken hebben. De doorstroming zal nog slechter worden en leveringen niet of pas veel later aankomen. Het omrijden via de S112 en de S116 levert daarbij voor bedrijven extra kosten én voor de stad meer luchtvervuiling op.

Het bedrijfsleven wil op korte termijn in gesprek met wethouder Sharon Dijksma van Verkeer en Vervoer, om de continuïteit in de duurzame en efficiënte bevoorrading van Amsterdam te garanderen.