Voorzitter Stichting Chauffeursnieuws/ Transporteffect Aschwin Cannoo: ‘Bruggen bouwen’

Het welzijn van de vrachtwagenchauffeur verbeteren. Dat staat de Stichting Chauffeursnieuws/ Transporteffect voor ogen. Voorzitter Aschwin Cannoo, zelf internationaal vrachtwagenchauffeur, gaat er vol voor. Bij voorkeur samen met de werkgevers, stelt hij onomwonden. ‘Want we hebben een gedeeld belang.’

Truck Bridge over Waal

Zijn ambities zijn groot: ‘Ik wil in het transport een brug bouwen tussen de werkgevers en de werknemers. Simpelweg omdat het hartstikke belangrijk is met elkaar het gesprek aan te gaan, inzicht te krijgen in elkaars standpunten en zo tot meer onderling begrip te komen.’ Cannoo wil iets in beweging zetten en is daar duidelijk in geslaagd. Hij heeft ruim 80.000 volgers op sociale media. Maandelijks levert de online berichtgeving vanuit Stichting Chauffeursnieuws/ Transporteffect miljoenen hits op. Hij gaat met vooraanstaande betrokkenen het gesprek aan. Recentelijk met TLN-directeur Jan Boeve, Europarlementariër Vera Tax en Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen.

Sector met toekomst

Volgens Cannoo zijn er voorbeelden te over van eenzijdige berichtgeving en kortzichtige meningsvorming. ‘Nu in tijden van corona, maar bijvoorbeeld ook rondom de cao-onderhandelingen, zie je dat geregeld een positie wordt ingekomen zonder goed naar de ander te luisteren. Vakbonden zien de werkgevers van nature als de boosdoener. En werkgevers nemen de vakbonden onvoldoende mee in hun besluitvorming. Terwijl beide puntje bij paaltje hetzelfde willen: een sector met toekomst.’ Hij pleit ervoor meer voor elkaar open te staan. ‘Want wil je iets bereiken, dan doe je dat bij voorkeur samen.’ Cannoo is niet naïef. Hij is gepassioneerd, maar ook een man van de praktijk. Hij weet hoe de hazen lopen. ‘Natuurlijk is sprake van inhoudelijke verschillen. Maar het gaat erom dat je die verschillen naar elkaar blijft uitleggen. Om op die manier elkaar te begrijpen en op eerlijke wijze tot zaken te komen.’

Altijd eerlijk zijn

Met Stichting Chauffeursnieuws/ Transporteffect pakt Cannoo de handschoen zelf op. Door te spreken met mensen als Boeve, Tax en Verkinderen ontstaat naar zijn idee een beweging die sturing kan geven aan de politiek. ‘Want hoe groter de basis, hoe eerder politici geneigd zijn naar je te luisteren.’ Daarbij heeft Cannoo één gouden regel: wees discreet. ‘Een dialoog, met wie dan ook, heeft baat bij vertrouwen. Daarom is het belangrijk altijd eerlijk te zijn en te blijven.’

‘Want wil je iets bereiken, dan doe je dat bij voorkeur samen.’

Het komende halfjaar wil Cannoo de basis die er ligt verder uitbouwen. In zijn woorden: ‘Dit verhaal moeten we nu concreet gaan invullen.’ Veel wil hij daar nog niet over kwijt, maar hij geeft wel een richting aan. ‘Op belangrijke onderwerpen wil ik het gesprek aangaan. Met zowel werknemers- als werkgeversorganisaties en bij uitbreiding met iedereen die constructief wil meewerken. Om vervolgens zij-aan-zij, met oog en oor voor elkaar, tot zaken te komen in Den Haag en Brussel.’ Waarop hij vervolgt: ‘We zijn groot geworden door onze mensen. Zij hebben ons de positie gegeven om nu door te gaan. En dat gaan we dan ook doen. Niet als nieuwe vakbond, want dat zijn we pertinent niet. Maar wel als organisatie waar de vrachtwagenchauffeur centraal staat, met alle respect die hij of zij verdient.’