‘Autonoom rijden in 2024 praktijk’

Bij platooning, maar ook bij de discussie rondom kilometerbeprijzing, kruisen de logistiek- en hightechsector elkaars pad. Volgens Maurice Geraets, werkzaam bij de Nederlandse chipmaker NXP Semiconductors, is dit een goede zaak.

Logo20Nederland20Logistiek20voor20web

De Nederlandse hightechindustrie is wereldwijd toonaangevend. Hoe zijn we daarin geslaagd, als klein land in een sterk concurrerend speelveld?

‘Nederlandse hightechbedrijven weten al langer op succesvolle wijze de sprong naar smart industries te maken. NXP is daar zelf een mooi voorbeeld van. Als voormalige halfgeleiderdivisie van Philips hebben we de afgelopen 12 jaar een flink aantal belangrijke stappen gezet. We zijn inmiddels met zo’n 30.000 medewerkers actief in dertig landen. Onze omzet bedraagt een kleine 10 miljard dollar – bijna een verdubbeling ten opzichte van 5 jaar geleden. Waarbij het allesbepalend is dat je op jouw terrein wereldwijd de beste bent.’

Waarom is dat laatste zo belangrijk?

‘Gemiddeld maken chipbedrijven zo’n 16 procent van hun totale budget vrij voor research & development. Als je dan moet concurreren met een bedrijf dat twee keer zo groot is en dus twee keer zoveel uitgeeft aan research & development, kun je nagaan dat rendement lastig is te realiseren. Daarom maken wij bijvoorbeeld geen chips meer voor digitale televisies, aangezien we hier mondiaal gezien niet eens een top-3 positie bekleedden. Wel zijn we actief op het vlak van automotive, security, infra en mobiele telefonie – allemaal terreinen waarop we, vaak met enige afstand op de nummer 2, wél de wereldwijde marktleider zijn. En die schaalgrootte heb je simpelweg nodig om de aanloopkosten te kunnen overzien en de concurrentie aan te kunnen. Het ontwerpen en produceren van chips is namelijk een verschrikkelijk dure aangelegenheid.’

Hoe blijf je marktleider?

‘Om succesvol te kunnen zijn in onze business, moet jouw chip uitgroeien tot de natuurlijke keuze. Dat is ons bijvoorbeeld gelukt bij chips van paspoorten. Zo’n 70 procent van alle paspoorten in de wereld bevat onze veiligheidschip. Verder zijn we, samen met Sony, de uitvinder van near field communication, de techniek die het bijvoorbeeld mogelijk maakt om op een veilige manier met een bankpas contactloos te betalen. Ook hier hebben we inmiddels het grootste deel van de wereldmarkt in handen.’

  • Verder lezen? hier vind je het volledige artikel zoals dat eerder is verschenen in ‘Nederland Logistiek’, het relatiemagazine van TLN dat elk kwartaal verschijnt