Daadkrachtig ondernemen

Op een paar kilometer van de Duitse grens bouwt de Nederlandse Transport Maatschappij B.V. uit Hardenberg een groot, nieuw warehouse. Een grote beslissing midden in de coronapandemie. Als logistieke dienstverlener moet je altijd positief blijven denken en investeren in de toekomst, vindt Henk Batterink. Met dit nieuwe warehouse kan hij nog sneller klanten in Noord-Europa bedienen.

MicrosoftTeams-image

Op het moment van het gesprek is net de stalen constructie geplaatst en krijgt het 12-meter hoge gebouw echt vorm. Met een oppervlakte van 5000 vierkante meter zou je zeggen dat het klaar is voor de toekomst. Dat is maar de vraag. Het bedrijf, gespecialiseerd in bulk- en silotransport, heeft de optie om over twee jaar nog een keer met 5000 vierkante meter uit te breiden op het braakliggende terrein naast het warehouse.

Opslag- en douaneloods
‘In eerste instantie wordt het nieuwe warehouse deels gebruikt als opslag voor N.T.M. Transport en deels als douaneloods’, aldus Henk Batterink. ‘In deze omgeving zijn er daar te weinig van, terwijl het voor onze opdrachtgevers enorm veel voordeel oplevert. Ze kunnen de goederen hier opslaan en betalen de invoerrechten als de goederen de loods verlaten. Door de functie van douaneloods worden er strengere eisen aan dit spiksplinternieuw warehouse gesteld. De beveiliging en administratie moet goed op orde zijn en wordt ook door de Douane gecontroleerd.’

Geautomatiseerd proces
‘We hebben ook geïnvesteerd in een automatische zak-snijmachine. Momenteel vullen we de auto’s handmatig met 25-kilozakken. Dit proces is straks volledig geautomatiseerd. Met als voordeel dat we straks 25 ton kunnen laden in een tijdsbestek van een uur met één persoon. Nu doen we daar met drie personen twee uur over. Naast de tijdwinst is het personeelstekort ook een reden. We kunnen deze medewerkers nu ook op andere plekken inzetten. Ook reageren we straks op de stijgende vraag naar value added services voor petro chemische producten en de industriële mineralen industrie. Dit kunnen we in big bags en octabins opslaan.’

Congestieprobleem
Het grote congestieprobleem in de haven is ook een reden voor uitbreiding. ‘Doordat al het materiaal in ons warehouse ligt, zijn we niet meer afhankelijk van de timeslots die geboekt moeten worden in de haven. We kunnen nu 24 uur per dag laden. Hierdoor kunnen we de producten veel sneller afleveren bij onze klanten in Scandinavië en in het noorden van Duitsland en Nederland. We kunnen nu sneller reageren op de vraag van de klant en dat is waar je het uiteindelijk voor doet.’

Dit artikel is gepubliceerd in HUB 9, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser