‘Een 100-jarig bedrijf als voorbeeld in duurzaamheid’

‘Als 100-jarig bedrijf heb je voorbeeldfunctie in duurzaam ondernemen’, zegt Wil Meulenberg, directeur/eigenaar van Meulenberg Transport. Wat dat betekent laat de multimodaal ondernemer uit het Limburgse Urmond donderdag 14 oktober horen tijdens een “Event Energietransitie” waarvan hij mede-organisator is. ‘We moeten duurzaamheid omarmen en wij willen graag voorop lopen maar ik zal niet alleen maar juichverhalen afsteken’. Hier een voorproefje.

Wil Meulenberg

‘We zijn twintig jaar geleden gestart met containervervoer vanuit de haven hier in Stein naar Rotterdam. Vervoer over het water is duurzamer dan over de weg’, zegt Meulenberg. ‘Daar zijn onze duurzaamheidsambities begonnen. Als je het over techniek hebt, dan is onze MAN elektrische trekker ons paradepaardje.’ In 2016 werd Meulenberg benaderd om mee te doen met een proefproject met negen elektrische trucks in Limburg en Duitsland. De provincie ondersteunt dit project en er rijden sinds 2020 vier omgebouwde trucks in Limburg.

Technische problemen
Om eerlijk te zijn hebben we best veel technische problemen op gebied van inzetbaarheid  ondervonden, bekent Meulenberg. ‘De wagen is zelfs al een keer terug geweest naar het bedrijf in Duitsland dat de ombouw heeft gedaan. Maar goed, het is een stuk innovatie waarbij we graag onze nek uitsteken. We gebruiken de truck op vaste trajecten waar we op vaste punten kunnen bijladen. Bij een grote papierfabriek, die ook meedoet aan dit project, staat een laadpaal van 44 KW en op het moment dat wij daar een container gaan beladen wordt in tussentijd de batterij ingeplugd en laadt deze bij. Zo kunnen onze drie tot vier ritten per dag maken.’

Als aan de andere kant van de wereld drie kamelen ziek zijn, gaat hier de dieselprijs omhoog

Onafhankelijk
Meulenberg noemt drie grote voordelen van de elektrische truck: ‘Op nummer één staat de duurzaamheid. Onze sector levert een negatieve bijdrage aan co2-uitstoot. Dat ben je natuurlijk kwijt met zo’n elektrische truck’. Een ander voordeel is de onafhankelijkheid van de producenten van fossiele brandstoffen. Meulenberg: ‘Als aan de andere kant van de wereld drie kamelen ziek zijn, gaat hier de dieselprijs omhoog. Dat alleen al vind ik een reden om te kijken naar andere brandstoffen om minder afhankelijk te zijn’. Binnenkort worden zonnepanelen op de warehouses in Urmond gehesen om de kantoren, het warehouse én de elektrische truck van energie te voorzien. ‘Natuurlijk, het is maar een van de 27 trucks in onze ‘stal’ dus is er nog een lange weg te gaan. Maar je moet ergens beginnen.’ Als laatste voordeel noemt de Limburgse transportondernemer het geluid: ‘We zitten hier in een woonbuurt. Zeker ’s morgens als mensen nog liggen te slapen maakt een vrachtwagen een hoop herrie. Een elektrische truck maakt natuurlijk veel minder geluid.‘

Minder zorg
Terug naar het multimodale vervoer schetst Meulenberg de realiteit van de combinatie weg en water. ‘Vervoer met een 20-voets container is altijd het goedkoopste om het via binnenvaart te doen. Met een 40-voeter betaal je op de binnenvaart twee plekken en dan kan het af en toe in de kosten wel eens wat schuren. Maar we kiezen ervoor om zo weinig mogelijk kilometers over de weg te maken. Het is niet alleen milieuvriendelijker, je hebt ook minder chauffeurs nodig. Minder personeel is minder zorg en daar houden wij ondernemers van. Aan de andere kant is de combinatie van weg en water wel meer regelwerk. Maar dat heeft geen negatieve invloed op het milieu.’

Extra betalen
Op de vraag of het voorkomt dat hij opdrachtgevers ervan moet overtuigen dat de groenste vervoeroplossing niet altijd de goedkoopste is, antwoord Meulenberg beslist: ‘Je merkt dat als het bij de opdrachtgever goed gaat, hij meer oren heeft naar een duurzame oplossing. Als er crisis in aantocht is, gaat de kraan weer dicht. Maar we houden onze rug recht en zeggen: we gaan gewoon door met groener vervoer. We gaan niet meer terug, beste klant, dit is ons concept en dit is de prijs die daarbij hoort. We hebben vorige week met een klant afspraken gemaakt en hij wil dat we voor 70% het werk doen met een elektrovoertuig. Hij is ook bereid er iets meer voor te betalen…’

Als er dadelijk sprake is van massaproductie is zo’n elektrovoertuig veel goedkoper te produceren dan een diesel

De rol van voertuigfabrikanten
‘De duurzaamheidsdoelen kunnen niet alleen vanuit de transportondernemers komen’, zegt een kritische Meulenberg. ‘De overheid zit een beetje in een spagaat. Ze willen met subsidie het gebruik van elektrische trucks bevorderen maar daardoor houdt de fabrikant zijn prijs lekker hoog. Ik vind dat daar een verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikanten. Ze hebben jarenlang fors geld verdiend aan onze branche dus ik vind dat zij nu ook wel eens hun nek mogen uitsteken en niet een zero emissie vrachtwagen drie keer zo duur in de markt zetten. Want als er dadelijk sprake is van massaproductie is zo’n elektrovoertuig veel goedkoper te produceren dan een diesel.

Spreker
Meulenberg denkt dat de thema’s die donderdag tijdens het event waar hij zelf spreker is interessant zijn. ‘Ik verwacht wel dat er veel vragen komen. We zijn uiteindelijk proefkonijn en niet al mijn verhalen zijn positief. Maar ik hoop dat ik collega’s wel wat kan meegeven in het maken van de juiste keuze. Uiteindelijk moeten we toch naar een duurzamer wereld.’

Event Energietransitie
Wil je ook donderdag meer horen van Wil Meulenbergs mening over de energietransitie in transport? Lees hier meer over het LIVE en online te volgen event vanuit Herten, van 15.00 tot 18.00 in. Aanmelden kan hier.