Een echt kunstwerk

Afgelopen zomer won transportbedrijf G&J van Leeuwen uit Bruchem de prijs van Mooiste Truck van Nederland. De truck, een Scania R580, is voorzien van een prachtig interieur en exterieur. Waarom investeert deze ondernemer zoveel in zijn wagens? En hoe zorg je dat je de mooiste truck hebt en houdt? Het geheim: teamspirit.

Van Leeuwen
Foto: Menno Ridderhof

Joost, van harte gefeliciteerd met de prijs. Kwam het als een verrassing of zag je het aankomen?
‘Nee, de prijs zag ik niet aankomen. We hadden als team gehoopt om hoog te eindigen. Maar winnen, nee, dat hadden we niet gedacht. De voorbereiding duurt zo’n drie tot vier weken. We starten eerst met het wassen van de auto. Van chassis tot het dak. Daarna begint het poetsen. Alle chauffeurs dragen hier hun steentje aan bij. Zonder het gehele team hadden we nooit kunnen winnen.’

Je bent een Kleine Transport Ondernemer (KTO). Vertel eens wat over je bedrijf.
‘Het bedrijf bestaat al meer dan 45 jaar. Mijn opa is er gedeeltelijk mee begonnen, vervolgens is mijn vader ermee verder gegaan en nu geef ik er leiding aan. Af en toe rijd ik zelf ook nog. Maar over het algemeen houd ik me meer bezig met klantcontact, planning en het onderhoud van de wagens.’

Jullie vervoeren paardenmest. Een aparte tak van transport. Kun je uitleggen hoe jullie te werk gaan?
‘We halen bij maneges en particulieren paardenmest op. Vervolgens brengen we dit naar een fabriek die van de mest compost maakt. Dit gaat vervolgens naar champignonkwekerijen. Ook plaatsen we mestcontainers bij bedrijven die zelf geen mestopslag hebben. We zorgen hierdoor dat de mest op een milieuvriendelijke manier wordt opgeslagen.’

Wat maakt het werk mooi?
‘Ik vind het ondernemerschap mooi. Dat doe ik met veel passie. Het mooiste is dat je met een team het werk doet, dat de klanten tevreden zijn en dat je op vrijdagmiddag tegen elkaar zegt: dat hebben we toch maar mooi gedaan. Vervolgens zie je de auto’s gewassen op de dam staan. Dat geeft me een voldaan gevoel.’

De auto’s zijn prachtig. Waarom stoppen jullie er zoveel tijd, moeite en geld in?
‘Een mooie auto bouwen kan iedereen. De auto mooi houden, dat is een kunst. Ik wil minimaal tien jaar met een vrachtauto doen. Een losse trekker kan je zo inruilen of leasen. Maar onze opbouw met een kraan en een laadbak is een enorme investering. We bouwen de auto dus extreem op, maar willen er ook lang mee doen. Ik vind de achterkant met de special paint van de paarden onwijs tof. De extra dingen als de koeienvanger en toeters zijn niet noodzakelijk voor het werk, maar het is ook een stukje passie en hobby van ons. Een truckshow is voor ons als een kleine vakantie. Het hele team geniet ervan.’

Op elke auto staan paarden afgebeeld. Overal dezelfde?
‘Nee, elke auto heeft zijn eigen paarden. Dit bepalen we altijd samen met de chauffeur. Op internet gaan we dan foto’s bekijken van paarden en dan zoeken we een mooi plaatje uit. Vervolgens spuit een gespecialiseerd bedrijf, vanuit de hand. Er wordt niet eerst een schets gemaakt. Het is echt een kunstwerk. Het is geen goedkope hobby, maar je kunt elke auto zo duur maken als je zelf wilt.’

Hoe lang duurt het om een nieuw gekochte auto op te bouwen?
‘De auto wordt opgebouwd door een carrosseriebouwer. Vervolgens gespoten en gekeurd. Daarna gaan we met het interieur aan de slag en monteren we de verlichting. Je bent een jaar verder als de auto af is. Maar het is ook een heerlijke hobby.’

Dit artikel is ook gepubliceerd in HUB (#8) en is geschreven door Jennifer Visser, communicatieadviseur bij TLN