EP en Raad bereiken akkoord op Mobility Package

Na ruim tweeënhalf jaar onderhandelen hebben de Raad (de lidstaten van de EU) en het Europese Parlement onverwacht een akkoord bereikt op het Mobility Package. Op alle punten is nu een (typisch) Brussels compromis bereikt.

TLN ziet op sommige onderwerpen lichtpuntjes, maar is ook teleurgesteld in het feit dat het Mobility Package niet doet waarom het allemaal ooit is begonnen: de aanpak van de scheefgroei in de EU. Voornaamste zorg van TLN zit namelijk in de handhaafbaarheid van de voorstellen.

  • Download hier de analyse van TLN (op hoofdpunten)


Hoe gaat het nu verder?

Raad en Parlement moeten beide nog hun formele goedkeuring geven aan het voorstel. Het Parlement voorziet dit in januari 2020 te doen. Als dat gebeurt, is het alleen nog wachten op publicatie van de gewijzigde regelgeving en de termijn voor inwerkingtreding. Daarna gelden de nieuwe regels.

De voorziene termijn voor inwerkingtreding van de regels verschilt:

  • Toegang tot de markt (cabotage): 18 maanden
  • Detachering: 18 maanden
  • Rij- en rusttijden: 20 dagen (met speciale overgangstermijnen voor smart tacho 2)