EU wil maatregelen geleidelijk afschalen

De Europese Commissie wil de huidige maatregelen voor het internationaal (goederen)vervoer geleidelijk afschalen. De Commissie benadrukt dat het vrachtvervoer ongemoeid door moet gaan, ook als Europese grenzen straks weer open gaan en het drukker op de weg wordt.

Na de uitbraak van COVID-19 hebben EU-lidstaten verschillende maatregelen voor de transportsector genomen en grenzen gesloten. Wanneer landen uit een lockdown gaan en die maatregelen worden afgeschaald, mag dat niet ten kosten van de doorstroom van het internationaal goederenvervoer, stelt de Europese Commissie.

Geleidelijke transitie
De Commissie pleit daarom voor een geleidelijke transitie om de maatregelen af te schalen. Zo moeten de regels rondom de rij- en rusttijden langzaam normaliseren, om uiteindelijk weer de uniforme Europese regels te kunnen handhaven. Ook moeten rijverboden weer ingaan, als de verkeersdrukte dat toelaat.

Green Lanes
Om het vrije verkeer van goederen te waarborgen benadrukt de Europese Commissie het belang van Green Lanes. Lidstaten moeten de controles bij de grensposten goed coördineren zodat vrachtwagens niet langer dan 15 minuten stilstaan aan de grens. Verder vraagt de Europese Commissie aan bedrijven om werknemers in het transport goed voor te lichten zodat zij veilig hun werk kunnen doen. Bijvoorbeeld door hen te informeren over het gebruik van beschermingsmiddelen of het minimaliseren van onnodig contact met anderen.

TLN is blij dat de Commissie aandacht heeft voor de noodzaak vrachtvervoer zo ongehinderd als mogelijk door te laten gaan. Wel zal het ook in dit geval nodig zijn te bekijken hoe individuele lidstaten aan de slag gaan met deze richtlijnen. TLN pleit ervoor tijdens de periode van afschaling in de handhaving rekening te houden met de verschillen die er tussen verschillende lidstaten zijn ontstaan.