Code 95 geldig voor Oekraïense chauffeurs

Eerder dit jaar heeft Minister Harbers een brief aan de Tweede Kamer gestuurd om met enige spoed de regeling van de Europese erkenning van Oekraïense rijbewijzen toe te lichten. Naast de besluitvorming over het omzetten van het rijbewijs is er ook goed nieuws rondom de Code 95. Door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is eindelijk besloten dat een Oekraïense chauffeur met een in de EU behaalde Code 95/CPC in Nederland in dienst mag worden genomen als beroepsgoederen chauffeur.

Semi Truck Driving Job

Het is belangrijk om de richtlijnen rondom Oekraïense rijbewijzen op Europees niveau te regelen, want anders wordt de situatie voor vluchtelingen per lidstaat weer anders. Voor Oekraïense chauffeurs gelden inmiddels dezelfde regels als voor andere beroepschauffeurs:

1. Geldige rijbewijzen
Er bestaan in Nederland geen omwisselrechten voor Oekraïense rijbewijzen. Als Oekraïense vluchtelingen zich hier definitief hebben gevestigd volgens de rijbewijsrichtlijn en zij in het Nederlandse rijbewijssysteem willen, dan moeten ze opnieuw examen doen (bij het CBR). Een ‘standaard’ Oekraïense vluchteling beschikt dus niet over de juiste status om een Nederlands rijbewijs te mogen aanvragen. De Europese richtlijn geeft de mogelijkheid om een tijdelijk Nederlands rijbewijs af te geven voor verloren of gestolen Oekraïense rijbewijzen, maar dat is geen omwisseling. Bij het ministerie is nog niet bekend of die mogelijkheid voor vluchtelingen ook in de praktijk gebracht gaat worden, omdat het register in Oekraïne niet gecheckt kan worden.

Oekraïense rijbewijzen verlopen overigens niet, behalve de tweejarige beginnersrijbewijzen. Dat betekent voorlopig dat Oekraïense vluchtelingen die al vrachtwagenchauffeur in Nederland gaan rijden (zie voorwaarden Code 95 en IND-sticker hieronder!) in principe ook niet elke vijf jaar gekeurd worden. TLN roept werkgevers op om wel voor een vijfjaarlijkse medische keuring te zorgen, zowel vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid als vanuit goed werkgeverschap.

De volgende maatregel geldt voor Oekraïners die vallen onder de richtlijn tijdelijke bescherming van de EU: Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne | IND)
In dat geval is het Oekraïense rijbewijs gewoon geldig zolang als de tijdelijke bescherming duurt. Dit geldt niet alleen in Nederland, maar in de hele EU. Dit is dus als het ware een verlenging van de 185-dagenperiode. Precieze info, ook over de verlenging van verlopen tweejarige beginnersrijbewijzen hier.

2. Geldige code 95: recent gewijzigd
Code 95 is alleen geldig als het in een Europese lidstaat is gehaald. Als de Oekraïense chauffeur al wel beschikt over een geldig Code 95/CPC, volledig behaald in een EU-lidstaat, dan kan er een Code 95 op het nieuwe RBW worden geplaatst.

Naast bovenstaande voorwaarden (die voor alle beroepschauffeurs gelden) is er voor alle Oekraïners die in Nederland aan het werk gaan een aparte verplichting:

3. In loondienst: IND-sticker per 1 november 2022 verplicht
Oekraïners, of mensen die rechtmatig in Oekraïne verbleven tijdens het uitbreken van de oorlog, kunnen bij de IND een sticker of O-document aanvragen in hun paspoort. Deze sticker of O-document is het bewijs dat zij hier verblijf hebben op grond van de Richtlijn tijdelijk bescherming en daarmee toegang hebben tot onder andere de arbeidsmarkt.