Exceptioneel transport is soms een puzzeltje leggen

Hoe handhaaf je je als klein familiebedrijf in de nichemarkt van het exceptioneel transport, waar grote transporteurs hun vork in flinke stukken van de taart proberen te zetten? Martin en Durkje Loschinski en hun zoons slagen er met MLH Trans in zich te onderscheiden als een betrouwbare, flexibele en uiterst zorgvuldige vervoerder. Eentje die bovendien een breed pakket aan diensten aanbiedt. ‘We hoeven aan klanten bijna nooit ‘nee’ te verkopen.’

Artikel 7 MLH Trans – Echtpaar Loschinski en hun twee zonen (Marco en Jelte) gebruiken
Beeld: MLH Trans

Je hebt familiebedrijven en familiebedrijven. MLH Trans van Martin en Durkje is een voorbeeld van de puurste vorm. Samen met hun jonge zoons en mede-eigenaren Marco (24) en Jelte (21) én met drie auto’s en twee opleggers, timmert de familie Loschinski al zeven jaar aan de weg voor een gevarieerd klantbestand. Dat doet het vanuit het pittoreske Heeg, in het waterrijke zuidwesten van Friesland. Hoewel de achternaam anders doet vermoeden zijn het allemaal oprechte Friezen.

Druk en veelzijdig
Martins vrouw Durkje is toegewijd aan het familiebedrijf, en daarnaast nog enkele dagen per week werkzaam als doktersassistente. ‘Ik doe de administratie van MLH Trans en reed eerst samen met Martin alleen tijdens mijnvakanties, wanneer ik niet in de dokterspraktijk aan het werk hoef te zijn. Sinds mei 2022 rijden we om de week dubbelbemand door heel Europa. Ik heb mijn rijbewijzen gehaald om als een soort binnenlands verlengstuk te dienen voor Martin en de jongens. Komen zij bijvoorbeeld een keer niet uit met hun rij-uren, dan haal ik ze bijvoorbeeld op bij Nieuweschans of Hazeldonk. Of ik breng ze erheen, zodat ze daarna hun buitenlandrit weer kunnen voortzetten.’

Liefde voor exceptioneel transport was er bij Martin altijd al. Toen hij in 2015 MLH Trans oprichtte had hij er al bijna drie decennia bij Veenstra|Fritom B.V. in Heeg opzitten. Toen dat bedrijf het exceptioneel transport afstootte, besloot Martin om zelfstandig verder te gaan.

Lang, breed en hoog
‘Het is prachtig werk om lang, breed en hoog spul netjes van A naar B te brengen’, zegt Martin. ‘Elke keer is het weer een uitdaging, waarmee wij uit ervaring optimaal weten om te gaan. Zo rijdt Marco bij zijn vaste opdrachtgever veel silo’s naar Duitsland van 20 meter lang en 3 tot 5 meter breed. Als je dat in het huidige hectische verkeer allemaal weer netjes op de afleverlocatie hebt neergezet, geeft dat een heel bevredigend gevoel.’

Het exceptionele zit hem niet alleen in wat er wordt vervoerd, maar ook in de aanrijdlocaties. Twee jaar geleden ging het om een klus naar Schotland voor een vaste klant. Martin: ‘Dat bedrijf GeJo Grading Services, is van Gerard Blok en Jos Broeders, hele goede vrienden van ons, en ook zij zijn jonge ondernemers die samen met hun zonen werken. Het was onze eerste grote klus samen. Dat maakte het project dat wij deden extra speciaal. We moesten voor hen een aardappelsorteermachine, met alle onderdelen die daarbij horen om de machine samen te stellen, met twee auto’s in negen vrachten helemaal naar het noorden van Schotland brengen. Helaas is Jos vorig jaar plotseling en veel te jong overleden.’

Beeld: MLH Trans


Machines monteren op locatie

Er zit veel techniek in zo’n sorteermachine, vult Durkje aan. ‘En er komt veel bij kijken. Van het regelen van de overvaart tot het meehelpen bij de montage van de machine op locatie. Want met dat soort werkzaamheden kunnen we óók helpen. Dat ging hier weer heel goed, want een week nadat we onze laatste vracht afleverden, draaide de machine al op volle toeren.’

Belangrijk bij een dergelijk complex logistiek project is scherpe planning. Zeker om voor negen zendingen de aansluiting met de zee ferry’s goed te regelen, was ingewikkeld, vertelt Durkje. ‘Het was echt puzzeltje leggen. Maar ja, ook dáárom vinden wij ons vak zo leuk.’

Vergrijzingsproof
Bijna acht jaar draait MLH Trans nu al volop door, ondanks uitdagingen als corona. ‘Dat was de reden dat Jelte pas in maart bij ons kon beginnen. We vonden het een te grote stap om hem al tijdens de pandemie aan te nemen.’ Marco en Jelte zijn een belangrijke reden dat Martin en Durkje met vertrouwen naar de toekomst kijken. ‘We zijn om te beginnen heel trots op ze. Allebei zijn ze nog jong, maar ze werken alsof ze al tientallen jaren in dit vak zitten. We hebben ze bewust eerst bij andere transporteurs laten werken. Wij vonden het belangrijk dat ze eerst onder een baas gingen werken en niet gelijk bij ‘heit en mem’. Hier hebben ze zichzelf ook wel bewezen, want deze bedrijven vonden het jammer om ze weer los te moeten laten.’

Met die ervaren jonge krachten lijkt het vergrijzingsprobleem, dat zeker in exceptioneel transport speelt, aan hun deur voorbij te gaan. ‘Het geeft ons zelfs voordeel dat goede nieuwe chauffeurs moeilijk te krijgen zijn’, besluit Martin. Juist deze markt van grote transporteurs met groeiambities lijkt kansen te bieden voor het kleine, flexibele en door familiebanden gesmede MLH Trans. Ook in de toekomst verwachten de Loschinski’s dan ook zelden ‘nee’ te hoeven verkopen.

 

Dit artikel is reeds gepubliceerd in het KTO Magazine 2023 van TLN. Auteur: Baart Koster