‘Geef ruimte aan het goederenvervoer’

Het is een gemengde boodschap die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) en logistiek boegbeeld Aad Veenman afgeven tijdens het online congres van de Topsector Logistiek, dat op 9 september 2020 startte. Niettemin overheerst het positivisme.

Logistieke20positie20Nederland-2

Om met het slechte nieuws te beginnen. Veenman vreest voor de gevolgen van de Brexit, zeker ook omdat de Britse premier Boris Johnson haast bewust lijkt af te koersen op een harde exit. En ook het uitblijven van een snelle, betrouwbare coronatest, die al na 15 minuten uitsluitsel geeft, ziet Veenman als mogelijke belemmering. ‘Zo’n test zou enorm helpen om als sector weer de weg omhoog te vinden.’ Volgens Van Nieuwenhuizen is het doorstaan van de coronacrisis op dit moment de grootste uitdaging voor de logistiek. ‘Aanvankelijk leek het enigszins mee te vallen met de gevolgen voor de sector, maar de economische effecten zien we nu wel degelijk.’

Filedruk afgenomen

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden en dat maakt zowel Veenman als Van Nieuwenhuizen vastberaden niet bij de pakken neer te zitten. Zo heeft de plotse toename van het aantal thuiswerkers de filedruk op de snelwegen flink doen afnemen. ‘Een blijvertje’, vermoedt de minister, die desondanks blijft kijken naar mogelijkheden om de filedruk ook op andere manieren terug te schroeven.

Nu doorpakken

Beiden zien in het opschalen van de talrijke initiatieven in de sector dé mogelijkheid om sterker uit de crisis te komen. Veenman: ‘We werken op tal van manieren aan een concurrerende en emissieloze sector. De multimodale inzet, waardoor inmiddels 80 miljoen vrachtkilometers van de weg zijn gehaald, is daar een mooi voorbeeld van. Nu is het taak om in de volle breedte door te pakken.’ Hij doet in dat kader ook een beroep op de minister: ‘Geef ruimte aan het goederenvervoer, en zorg voor bestendig en uniform beleid. Dat geeft de logistiek het benodigde kader om de handschoen op te pakken en zich nóg harder in te zetten voor een toekomstbestendige sector.’