Gelderse bedrijven werken samen aan proef met een elektrische truck

Wie denkt dat de ingebruikname van een elektrische een eenvoudige één-op-één vervanging van een dieseltruck is, moet eens met Jörgen Groeneveld-Janssen van ddstrucking gaan praten. Deze week trapte hij met zeven samenwerkingspartners een zero-emissie vrachtwagen project af waarin na een grondige voorstudie de komende tijd de proef op de som wordt genomen. ‘We zijn ontzettend enthousiast en vol verwachting’.

Elektrische truck
foto: Arthur van Leeuwen

‘Ik ben zo blij dat wij dit nu kunnen gaan doen’, zegt Jörgen Groeneveld-Janssen. ‘Het is iets waar ik sinds 2018 mee bezig ben. Vanuit Logistics Valley Liemers-Achterhoek hebben wij indertijd de vraag van diverse ondernemers gekregen hoe rendabel het zou kunnen zijn om met een elektrische truck te gaan rijden? We hebben eerst een rapport laten opstellen waarin met simulaties aangetoond werd of het de moeite waard was om een proef te gaan doen. Daaruit kwam onder meer een TCO (Total Cost of Ownership) die 2 cent per kilometer hoger was dan een vergelijkbare dieseltruck. Dat is interessant, toch? Maar ja het blijft papier. Nu gaat het echte werk beginnen.’

Eerst zien, dan geloven
Het is een project dat acht maanden duurt en waarbij alle acht partners – ddstrucking, Rabelink Logistics, Visser Duiven, Schotpoort Connect, Comans Transport, Rensa, Aloys Roemaat en de JCL Group  – beurtelings een maand gaan proefrijden. Groeneveld-Janssen: ‘We gaan natuurlijk de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de auto testen. Deze vrachtauto moet de komende maanden hard gaan werken. Je gaat ervanuit dat een elektrische motor eigenlijk geen storingen vertoont. Maar bijna alle deelnemende partijen hebben nog niets gedaan met elektrisch vervoer en we zijn ook van “eerst zien, dan geloven”.’  En dat “zien” gaat ddstrucking samen doen met hun opdrachtgever AS Watson Benelux – moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Trekpleister. ‘Een enthousiaste en goede samenwerking  met opdrachtgevers is zo belangrijk in dit soort projecten’.

Snelladen
Een ander belangrijk punt waar de testende bedrijven op gaan letten is het energieverbruik. ‘We rijden allemaal met verschillende soorten ladingen. Dan wil je zien wat dat voor invloed heeft op het verbruik’, aldus de baas van ddstrucking. ‘We gaan ook testen met snelladers. We willen heel veel data verzamelen: accupercentages, actuele gewichten, de soort goederen, de hoeveelheid adressen. De chauffeurs moeten dat allemaal bijhouden en doorgeven. Zo creëren we een compleet beeld hoe dit voertuig het doet in alle verschillende omstandigheden.’

Logistics Valley
Er zijn nog andere belangrijke spelers in dit project. Groeneveld-Janssen: ‘Om te beginnen Logistics Valley. Dit is een initiatief van de drie Gelderse logistieke hotspots, Liemers- Achterhoek, Nijmegen en Rivierenland en wordt van harte ondersteund door de Provincie. Wij zijn ontzettend blij dat de provincie dit project zo enthousiast ondersteunt.’ Daarnaast is ook de aansluiting van Renault Truck Nederland belangrijk geweest voor de totstandkoming van het project. Voor de fabrikant is dit ook een interessante case is. Carrosseriebedrijf Van Berkum uit Lochem heeft de bak gebouwd.

Vrachtwagenheffing
Steeds meer TLN-leden ontwikkelen initiatieven met zero-emissie vrachtwagens. ‘Dat is heel goed’, aldus Groeneveld-Janssen. ‘Aan de overheden, zowel lokaal, provinciaal en landelijk, laten we hiermee zien wat wij allemaal doen om de wereld een stukje schoner te maken. Het Rijk laten we hiermee ook zien waar de opbrengsten van de vrachtwagenheffing terecht kunnen komen en dat we verduurzaming belangrijk vinden. Het is geen verhaaltje voor de bühne.’ De initiatiefnemer van dit project staat nu al te popelen om het volgende project – een zero-emissie 45-tons trekker – te starten. ‘Maar eerst even de resultaten van deze Renault bakwagen afwachten’.