John S. Thompsonbrug pas eind 2021 weer veilig voor vrachtverkeer

Er geldt sinds juli 2020 een gewichtsbeperking voor voertuigen boven de 10 ton op de John S. Thompsonbrug in Grave (N324). De brug kan de huidige belasting niet aan en moet daarom gerepareerd worden. TLN heeft onlangs van Rijkswaterstaat bericht gekregen dat de brug pas eind 2021 weer beschikbaar is voor het vrachtverkeer.

grave-john-s-thompsonbrug_tcm21-256290
bron: Rijkswaterstaat / J.v.Houdt

Per dag rijden er gemiddeld 1000 voertuigen zwaarder dan 10 ton over de Graafse Brug. Dat verkeer wordt nu omgeleid naar de Maasbrug op de A50. Dat levert een extra reistijd van 15 tot 20 minuten op, mits er geen file staat op de A50.

Planning
De voorbereidingen voor het herstel zijn gestart in week 4. Rijkswaterstaat verwacht dat de werkzaamheden circa 10 maanden in beslag zullen nemen. Onverwachte zaken, zoals lang hoogwater kunnen echter vertraging opleveren. Als er volgens planning gewerkt kan worden, betekent dit dat de brug in november 2021 weer hersteld is en weer gebruikt kan worden door verkeer tot 50 ton. De geplande werkzaamheden die horen bij het conserveren van de brug, duren tot en met 2022.

Achterstallig onderhoud wegwerken
Tijdig en goed gepland onderhoud is cruciaal voor de bereikbaarheid van Nederland, benadrukt TLN nogmaals. De uitval van bruggen of viaducten leidt tot meer files, extra CO2-uitstoot door omleidingen en onbetrouwbare reistijden. Dat moet voorkomen worden, vindt TLN. Transporteurs moeten er op kunnen vertrouwen dat het wegennet maximaal beschikbaar is, zonder onnodige afsluitingen voor het vrachtverkeer. Betrouwbare reistijden zijn noodzakelijk voor transportbedrijven, zodat goederen op tijd geleverd worden en er geen problemen ontstaan met de planningen. TLN blijft daarom, ook met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen, aandringen op voldoende budget en een goede programmatische planning voor het beheer en onderhoud van de infrastructuur.