Kleine transportbedrijven in de kou

Doordat de regels rond steunverlening geen rekening houden met de praktijk, staan kleine transportbedrijven in de kou. Waar de coronamaatregelen bedoeld zijn om bedrijven overeind te houden, zorgt de uitwerking in de transportsector juist voor het tegendeel. Veel ondernemers met enkele vrachtwagens vrezen voor hun voortbestaan omdat ze niet voor steun in aanmerking komen. Dat zorgt voor veel onbegrip en boosheid. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt aandacht voor deze situatie, ook vanwege het belang van deze bedrijven voor Nederland.

On the road

Kleine Transportondernemers (KTO’ers) met één tot vijf vrachtwagens kunnen geen gebruik maken van het tweede steunpakket van het Kabinet. Boosdoener is de definiëring van betroffen sectoren op basis van de zogeheten SBI-code. Die gaat eraan voorbij dat kleine transportbedrijven volledig afhankelijk zijn van sectoren waarvoor zij werken. Als een bedrijf geld verdient met transport voor de evenementensector of de horeca, valt de omzet geheel weg. Terwijl die sectoren zelf wel worden geholpen, staat de transporteur buiten spel. Dat is niet alleen slecht voor de bedrijven zelf, maar ook nog eens voor Nederland. ‘Het is ongelooflijk dat het kabinet geen oog heeft voor bedrijven die getroffen sectoren bevoorraden. Als er in die sectoren geen werk is, staan transportondernemers namelijk ook stil. Deze transportbedrijven zijn de kurk waarop Nederland drijft’, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘Bedrijven met veel omzetverlies vallen nu gewoon buiten de boot. Dat is écht onrechtvaardig. Want als ze zouden werken voor de sierteeltsector, zouden ze wel steun krijgen. Daar is het namelijk wel goed geregeld’.

Minder werk en hoge vaste lasten
Door de grote vraaguitval hebben veel KTO’ers minder werk. Met name transportbedrijven die andere getroffen sectoren zoals de cultuursector of horeca bevoorraden, worden zwaar getroffen. Omdat veel ondernemers ook kleine opdrachten aannemen, kunnen zij hun vrachtwagen niet tijdelijk buiten gebruik stellen, waardoor de hoge vaste lasten blijven. Denk daarbij aan leasekosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten van een vrachtwagen.

Tegemoetkoming Vaste Lasten
Een mogelijkheid om de kleine transportondernemers snel tegemoet te komen is de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) ook voor hen open te stellen. TLN roept de politiek op dit mogelijk te maken. Veel ZZP’ers in de transport kunnen namelijk straks ook geen aanspraak meer maken op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo), omdat de hoogte van die tegemoetkoming vanaf 1 juni afhankelijk is van het inkomen van een partner. De vaste lasten gaan door, terwijl de inkomsten wegvallen. ‘Verkeerd uitpakkende regelgeving mag niet de nekslag worden voor deze cruciale bedrijven’, aldus Post. ‘Nu puntje bij paaltje komt moet het kabinet noodlijdende bedrijven ondersteunen, want die transportbedrijven zijn onmisbaar om Nederland draaiend te houden. We hebben die nu, maar ook straks heel hard nodig om Nederland uit deze economische crisis te helpen.’