Minister wil 2.000 beveiligde parkeerplekken voor vrachtauto’s erbij

Minister van Nieuwenhuizen van IenW vindt dat er 2.000 extra beveiligde parkeerplekken nodig zijn. Er worden nu al 800 plekken gebouwd. Voor de overige 1.200 worden locaties gezocht. TLN is blij dat de minister de noodzaak van meer parkeerplekken erkent.

Parked trucks
Rust op parkeerplaats_iStock-478266812

​De minister van Infrastructuur en Waterstaat schreef dit in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder dit jaar werd bekend dat er 800 parkeerplekken voor vrachtauto’s bijkomen​, mede dankzij Europese subsidies. Zo worden Maasvlakte Plaza, Asten-Nobis en James Cook Venlo uitgebreid. Bij de Dordtse Kil komt een volledig nieuwe parkeervoorziening.​

Tekorten

Het huidige dagelijkse tekort van 500 beveiligde parkeerplekken langs de route Rotterdam-Venlo (A16, A58 en A67) en Arnhem-Rotterdam (A15 en A12) zorgt voor diverse problemen. Als er niets gebeurt loopt het tekort verder op tot 2.000 plekken. Door een gebrek aan plaatsen staan vrachtauto’s geregeld dubbel geparkeerd en zijn chauffeurs soms genoodzaakt om op de vluchtstrook te parkeren. Ook staan chauffeurs vaak niet veilig op onbeveiligde parkeerplaatsen, er is een groot risico op ladingdiefstallen en inklimmers. TLN juicht het daarom toe dat er 800 parkeerplekken bijkomen en dat de minister erkent dat er nog een opgave ligt om de overige 1.200 plekken ook te realiseren.

Samenwerking

Onder leiding van de provincie Zuid-Holland werken Gelderland, Noord-Brabant, Limburg, Rijkswaterstaat, het ministerie van IenW en TLN samen aan de realisatie van meer beveiligde truckparkings. TLN is tevreden over deze samenwerking en het feit dat er ook al concrete resultaten zijn bereikt.

Ontwikkelingen rest van Nederland

Niet alleen langs de bovengenoemde transportroutes is vraag naar extra beveiligde parkeerplekken. Ook langs de A1, A12 en A28 is er vanuit provincies, gemeenten en de sector vraag naar extra beveiligde parkeerplekken. Zo nam de Provinciale Staten van Overijssel vorig jaar een motie aan over vrachtautoparkeren, waar dezelfde problematiek speelt. TLN hoopt dat het Rijk zich ook gaat inspannen voor andere belangrijke transportroutes en de regio’s gaat helpen met bijvoorbeeld Europese subsidieaanvragen.